השותפות של Co.Co בחרו להעניק את פרס התרומה לקהילה לשנת 2017 לעמותת תודעה. נורית אניב בר, שותפה גאה, שניהלה את הפרויקט, נפגשה עם ניצן עגני בן דב, מנכ”לית העמותה לשיחה.

היי ניצן, ראשית ברכות על הזכיה בתרומה השנתית של Co.Co  מתרגשות איתך על הזכיה היות והנושא הוא רגיש וחשוב ממעלה ראשונה, ולאחרונה עם החשיפה ההולכת וגוברת לנושא ההטרדות המיניות עוד יותר.

מהו  פועלה של עמותה ? מיהו קהל היעד ?

עמותת “תודעה” הינה עמותה לא ממשלתית הפועלת משנת 2003  כמרכז הסברה, ידע וסיוע בנושא זנות. ליבת הפעילות שלנו היא סדנאות חינוכיות לנוער ולצעירים להעלאת המודעות לתופעת הזנות ולנזקיה. צריכת זנות וכניסה לרצף של זנות מתחילה בגיל צעיר מאוד, ואני לא מדברת על לרדת לרחוב ולמכור או לקנות שירותי מין. אני מדברת על רצף מאוד רחב של התנהגויות שאנחנו פוגשות בכל מקום בארץ, נערות שמשודלות לשלוח תמונות עירום תמורת ג’ינס, נערות שמתבקשות לבוא חשוף לעבודת מלצרות כי זה מביא יותר טיפים ומצד שני נערים שמגיל 14 כבר צורכים זנות באופנים שונים.
בסדנאות אנחנו מייצרות אצל הנוער חשיבה ביקורתית כלפי סיטואציות מהסוג הזה, מבררות איתם ביחד איפה הקווים האדומים והגבולות שלהם/ן, מה אנחנו מוכנים למכור ומה לא, מה זה בסדר לקנות ומה לא ומנסות להוביל לתפיסה ערכית שא.נשים הם לא מוצר צריכה. זנות- אנחנו לא קונים את זה!

אשמח שתספרי על עצמך ומה הביא אותך לעמותה ובתחום הספיציפי הזה?

נחשפתי במהלך השנים בהם עבדתי עם נוער לעשרות מקרים של ניצול מיני של נערות וגם מקרים של זנות במקומות הכי “נורמטביים”, בבתי הספר הכי טובים בארץ. אני מאמינה שאין דרך אחרת לשנות את המציאות שבה זנות בישראל היום היא נורמטיבית. מציאות שבה אנחנו שומעות מנערים ונערות משפטים כמו “לכל אחת יש מחיר” או “זה נראה לי כסף קל ומהיר, למה לא בעצם?” אנחנו שומעות בסדנאות את המשפטים האלה ודומים להם מהילדים של כ-ו-ל-נ-ו. את זה אנחנו רוצות לשנות, וגם מצליחות, אבל צריכות להגיע לכל מוסד חינוכי.

מהי תוכנית העבודה של העמותה ? והיכן היא פועלת?

מגיעות אלינו פניות מכל מקום בארץ, מקרית שמונה ועד אילת ונבוא בשמחה לכל מקום, זה שיח שצריך להתקיים בכל מקום, מרכז או פריפריה. כמו שאמרתי קודם, אני שומעת נערים ונערות בכל חלקי הארץ ובכל המגזרים והחתכים הסוציואקונומיים אומרים בדיוק אותם משפטים. השאיפה שלנו השנה היא לנסות להגיע לכמה שיותר נערים ונערות ולשנות את התפיסה שלהם לגבי הזנות. את השינוי אפשר לראות אפילו אחרי מפגש אחד.
הכותרת על יאיר נתניהו עשתה המון רעש אבל מבחינתי הוא דוגמא מדויקת לתרבות ולתפיסה הרווחת בקרב נוער וצעירים כיום בישראל.
המקרה הזה הציב בפני כולנו, כהורים סימני שאלה, האם יש סיכוי שגם הילד או הילדה שלי מסוגלים להתנהג ולדבר כך? לצערי התשובה היא כן.
ולכן עמותת תודעה שמה לעצמה למטרה לייצר כמה שיותר מעגלי שיח, עם הורים, צוותים חינוכיים ונוער כדי שלא יצטרכו להיות לנו יותר סימני שאלה כאלה. הילדים שלנו לא צריכים לדבר או להתנהג כך, אבל הם לא ילמדו את זה לבד. בשביל זה אנחנו פה.

 

כיצד מקבלים אתכם בני הנוער?

הם מקבלים אותנו בשמחה, אין הרבה מבוגרים עדיין היום שמדברים איתם בפתיחות על הנושאים האלו, על מין, מיניות, יחסים, זנות…הם מתעניינים, מעלים שאלות, מתנגדים, צוחקים, נבוכים. המשמעות הגדולה היא שיש שם מישהו עבורם, כתובת נגישה, לא שיפוטית שמאפשרת להם לחשוב, להתלבט, להרהר בדברים שראו בפורנו וקיבלו עד היום כמציאות.

האם יש כאלה שניגשים ושואלים שאלות נוספות? מבקשים להתנדב ?

לפעמים בסוף סדנה הם ניגשים לספר שיש להם חברה ש… למשל שוכבת עם גברים מבוגרים והם נותנים לה דברים. פתאום הם מבינים שמשהו לא בסדר בסיטואציה הזאת. שיש פה ניצול, שזה על רצף הזנות. כשהם מבינים את זה הם שואלים מה אני יכול או יכולה לעשות כדי לעזור. זה מאוד מרגש לראות את האכפתיות ומצד שני עצוב, להבין כמה נערות מנוצלות מדי יום, ואיזה שינוי יכול היה להיות אם סדנאות כאלו היו מתקיימות באופן קבוע ובכל מקום.

יש אירועים שתוכלי לספר עליהם שהפתיעו אתכן במפגש עם בני הנוער בהרצאות ?

הדברים שהכי מפתיעים אותי בעבודה החינוכית שלנו בתודעה זה השינוי שהנערים והנערות עוברים. באחת הסדנאות בנושא מיתוסים, היה שיח על מי הן הנשים בזנות, אמרנו שיש גם אימהות שנאלצות למכור את גופן. בסוף הסדנה, ניגש למנחה נער אחד במשפחה חד הורית ואמר לה “אני לא יכול לדמיין שאמא שלי הייתה צריכה לעשות את זה כדי לפרנס אותנו”. אפשר היה לראות איך פתאום הוא רואה את הנשים בזנות עם כל המצוקות שלהן. הן כבר לא היו שקופות בעיניו. אני חושבת שנער כזה, לא יצרוך זנות אחרי סדנה כזו, לפחות מקווה.

האם ישנו אירוע אחד שזכור לך שאחריו הרגשת “כמה טוב שהעמותה קיימת?”

אירוע שנחרט לי בלב הוא שיחה שהייתה לי עם צעירה בזנות, שכרגע לצערי אני לא רואה עבורה את הדרך החוצה ממעגל הזנות. סיפרתי לה על העשייה החינוכית שלנו והיא אמרה כמה היא מעריכה את מה שאנחנו עושות, ושהלוואי שכשהיא הייתה צעירה היו מדברים איתה, ושהיא בעצמה הייתה מוכנה להעביר סדנאות לנערות ולנערים בנושא. מבחינתי ה”אישור” שלה על החשיבות של העשייה שלנו חשוב יותר מהכול.

השותפות של CO.CO בחרו להעניק לכן את פרס התרומה לקהילה בסך 15,000 ש”ח. מה אתן מתכננות לעשות עם התרומה?

באמצעות התרומה נממן סדנאות לנערים ולנערות בסיכון כדי למנוע צריכת זנות וכניסה למעגל הזנות. ובנוסף, חלק מהתרומה מיועדת לחסות לאירוע שאנחנו מקיימות לכבוד יום האישה הבינלאומי. תערוכת צילומים ייחודית אשר נקראת “גלויות אך סמויות” ומציגה זירות זנות שנמצאים בפינות הרחוב של כולנו אך רובנו מתעלמים מהן. צלם אופנה מדהים ששמו אסף מטרסו התנדב לאצור את התערוכה הזו וגדולי הצלמים בארץ לוקחים בה חלק. התערוכה היא למעשה קריאה לחברה להישיר מבט אל תופעת הזנות ונזקיה הקשים ולהכיר בה כתופעה שיש להוציא אל מחוץ לנורמות החברתיות. התערוכה תוצג כשבוע בגלריית ‘קן הקוקיה’ בין התאריכים 8-14.3 ובמהלך שבוע זה יתקיימו מספר אירוע שיא ו co.co נותנות חסות לאירוע החשוב הזה.

משהו נוסף שתרצי להוסיף לסיום?

אשמח להודות לכל השותפים והשותפות שלנו לעשיה, והכי חשוב, דברו איתנו. אל תחשבו שזו בעיה של מישהו אחר, או שזה קורה רק בדרום תל אביב, או רק לא.נשים מסוימים. הזמינו סדנאות, להורים, לצוותים, לנערים, קחו אחריות על החינוך של הילדים שלנו, כדי שנדע שהם מדברים ומתנהגים בצורה ערכית ומכבדת גם אם לא מקליטים אותם…
להזמנת סדנאות ניתן ליצור קשר עם מורן ירקוני ברמן במייל: hasbara@todaango.org.il  או בטלפון: 03-9099119
באתר שלנו ניתן לתרום, להתנדב, או לקרוא על פעילותנו http://todaango.org.il/
עקבו אחרי הפייסבוק שלנו- עמותת תודעה- למאבק בתופעת הזנות ולשינוי הגישה הציבורית.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן