חידה: מה הקשר בין פתיחת מלון בוטיק של מותג הלייף סטייל, מוג’י, בטוקיו באפריל האחרון; המהלך שהשיקו ב-2016 ב”ברברי”, ליצירת קולקציה על-עונתית אותה ניתן לרכוש ממש בגמר התצוגה, הישר מהקולבים; והשינוי בשוק התיירות העולמי, בעקבות עלייה משמעותית של תיירות יוצאת מסין? יעל רוזנולד עם התשובות והדרכון בשלוף. טאדאם: מגמת שינוי באופן בו אנחנו נופשים.

בכנס הראשון בארץ של תיירות, בלוגרים ואקדמיה, שארגנה לפני מספר ימים הבלוגרית עינת הרשקו, בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, סקרה הד”ר מיה מזור טרגרמן את הדרך שעברו תאבי העולם הגדול של ימי ארץ ישראל הצעירה, עת מדריכי התיירות הגישו לצד ההמלצות על מקום טוב לאכול בו גולאש, גם מנה נאה של רגשות אשם או קונפליקטים יהודיים שמונחים על כתפי אור הגויים שבניכר-זמנית. 

אחריה, באופן טבעי, עדכנה הבלוגרית-של-הבלוגרים, יונית צוק (“הבלוגריסטית“), אודות הדרך בה אנשי העולם החדש יוצאים למסעותיהם, כשכל התכנון הקפדני, עשרות המפות והספרים שלא מספקים מענה שאלות מיידי, הוחלפו כולם בבלוגרים בעלי סגנון יחודי וקהילת קוראים פעילה ונאמנה, בקבוצות פייסבוק ייעודיות, בגוגל מפס מתעדכן תדיר, ובהאשטגים רלוונטיים מתמיד באינסטגרם. כדי להשלים את החוויה הספונטנית, המחוברת, צוינה גם מגמת העלייה המתמדת של שימוש באתרים כ-AirBNBEatWith, FreeTour ועוד.

טברנה עתיקה בפומפיי. כאן נהנתנים בכיף.

אם במקרה היה משתרבב לכאן, דרך מכונת הזמן הדמיונית שהמצאתי ממש עכשיו, איזה תושב של האימפריה הרומית מהעת העתיקה, אולי הוא היה מתנודד סחרחר אל מול הקדמה הטכנולוגית, משתאה אל מול נפלאות האינטרנט, אבל בכל הנוגע לחופשות שלנו – כאן היה מחייך ומהנהן בהבנה. הרומאים היו הציוויליזציה הנהנתנית הנופשת הראשונה. ההבדל? אם אנחנו מצליחות להתארגן על איזה שבוע-שבועיים נטולי מחויבויות אחרות, הרומאים חתרו יותר לנופשים בני שנה-שנתיים. ככה זה כשאימפריה רחבת-גבולות ולא צריך לעבור את התור בביקורת הדרכונים.

בתגובה להרגלים הללו, התפתחו ברחבי העולם העתיק מלונות (או משהו דומה להם), מסעדות, מדריכי תיירים, אנושיים וכתובים, וכל תעשיית המשנה שנועדה לדאוג לרווחת המטיילים.

מרקו פולו

לאחר נפול האימפריה בואכה ימי הביניים, מאידך, מרבית הנסיעות נעשו כדי לכבוש לך אדמה או לבזוז את זו של האויבים. אדם מהישוב, שחיפש לחיות את חייו בבטחה ושלווה, היה נכון לנסוע רק עד לכפר השכן, כדי לחגוג איזה חג או חתונה. יוצאים מן הכלל היו אלו ששמעו את קול האלוהים מצווה עליהם להביא לעולם את בשורת הדת הזו או האחרת.

אנשים אמיצים, סקרנים, ונטולי משימה מסיונרית, יכולים היו להצטרף למשלחות סחר כדי להשביע את רעב המסעות.

במאה ה-13 עלה אחד שכזה, מרקו פולו שמו, על ספינה, ויצא למסע מתועד היטב שנמשך 24 שנים (!).

במסע זה, תיעד את התנהלותה הכלכלית פורצת הדרך של סין, אל מול הכלכלה האירופאית. הסינים, כך סיפר, עושים שימוש בניירות כאמצעי סחר. הניירות האלה, ערכם שווה לזה של מטבעות הזהב הכבדים בהם עושה שימוש המסחר באירופה, כך סיפר וטלטל את כל קיומו הפיננסי של האדם המערבי.

תיירות בסין בשנות ה-80: ג’ורג’ מהמערב יכול להיכנס, אבל לסין אסור לצאת.

פורצת דרך כלכלית ככל שתהיה, תיירותית – סין הצטרפה למפת התיירות העולמית בשלב מאוחר יחסית.

כניסה מבוקרת של תיירים מהמערב לרפובליקה הסינית, עוד איכשהו התאפשרה במהלך השנים, והלכה ותפסה תאוצה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כשדנג שיאופינג, מנהיגה של סין באותן שנים, החליט שתיירים מערביים הם יופי של דרך להעשיר את קופת המדינה במט”ח. בתקופה זו, התפתחו בסין פרויקטים עצומים של מלונות פאר, לוקיישנים היסטוריים עברו שיקום ושיפוץ, ומדריכי תיירים מקצועיים החלו באמת להתמקצע ככאלה.

העם הסיני, לעומת זאת, נותר ברובו בבית. עד שנת 1991 נאסר על הסינים לצאת ולתייר בעולם. להוציא דרכון הייתה משימה בירוקרטית ששמה את ביטוח לאומי בכיס הקטן, ולא תמיד הסתיימה בהצלחה. גם אלו שצלחו את המשימה, וזכו להחזיק בגביע הקדוש של התיירים הסיניים, יכולים היו רק להצטרף לטיולים מאורגנים שתכניהם עמדו בערכי הרפובליקה. בשנת 2001, רשימת היעדים, אליהם היו יכולים תושבי סין לנסוע לביקור, עמדה על 17 יעדים בסך הכל, ורק 2% מכלל האוכלוסיה החזיקו בדרכון. פתגם סיני ידוע אומר “את יכולה לחיות בבטחה בביתך אלף ימים , או לצאת החוצה ישר אל תוך הצרות“. ואם להוסיף את קונפוציוס כל עוד הוריך בחיים, עדיף לא לנסוע רחוק“, כי אין כמו רגשות אשם כדי לדכא כל יצר הרפתקנות מפעם.

מתוך פרופיל האינסטגרם הסופר-אסתטי של בלוגרית הטיולים הסינית המצליחה, מולי @maolimaoli

לא עוד. ילדי שנות ה-80 וה-90, שבגרו וזכו להיכלל בהגדרה “מילניאלס“, מעצבים מחדש את שוק התיירות הסיני ואיתו את התיירות הכלל עולמית. כמות הטיולים אליהם יצאו המילניאלס הסינים עולה על זו של כל תיירי ארה”ב ביחד. בהתאמה, גם ההוצאות שלהם ביעדים אליהם הם מטיילים הן כאלה שיכולות להעלות חיוך על פניו של כל דו”ח סיכום שנה.

אבל סין לא צועדת לבדה. מילניאלס ברחבי העולם מעצבים את האופן בו אנו צורכים – תיירות ושאר טובין.

שלב ההוכחות? בעוד 40% מדור ה”בייבי בומרס” (אלו שנולדו בשלהי שנות ה-50 ועד אמצע שנות ה-60, בערך), ן-49% מילדי “דור ה-X” (אמצע שנות 60 עד תחילת שנות ה-80) מחזיקים בדרכון, הרי שבקרב 66% מהמילניאלס, דרכון הוא ציוד חיים בסיסי.

ואם בעבר, מותגי-העל בהם התהדרת היוו סמל סטטוס, אזי כיום – ככל שכמות החותמות בדרכון גדולה יותר, ככה מעמדך החברתי לבטח גבוה יותר.

מלון מוג’י בטוקיו: ספרי עיצוב בחדרים, מינימליזם יפני שולט ואפשר לרכוש את כל מה שאוהבים.

איך מגיבים המותגים? בזרועות פתוחות ובשת”פים.

מלונות הבוטיק, לדוגמה, השכילו להבין כי משיכתם של מילניאלס למקומות הלינה שמצטלמים היטב לסטורי באתר AirBNB (ניסיתם את בית הבועה במקסיקו? את בית הבועה באטלנטה?), מצריכה סיפוק של חוויה יוצאת דופן גם מבחינתם, אם הם עדיין רוצים לשמר איזו רלוונטיות.

פתיחת המלון של MUJI בגינזה, טוקיו, באפריל האחרון, מציעה בדיוק את זה. העיצוב מינימליסטי, כיאה לערכי המותג, אבל החוויה – במקסימום. חומרי הגלם מהם נבנה המלון – ממוחזרים בחלקם, טבעיים כולם. נגיעות העיצוב, ממצעים ועד שטיחים, ניתנות לרכישה בחנות הדגל של המותג, שנמצאת – כמה נוח – באותו המתחם בדיוק. אל המלון של מוג’י, מצטרפים מלונות שמציעים חוויות-אקסטרה – ברזי בירה בחדרים, בריכות אינסוף על הגג, סדנאות אמנות לאורחים – כל אלה נועדו למשוך את התיירים ואת עוקבי האינסטגרם שלהם.

שת”פ של מותג המזוודות Rimowa עם האמן Alex Israel (מתוך אינסטגרם המותג)

ואם כבר התמודדות מילניאלית עם דחיית סיפוקים ושינויים בהרגלי הצריכה – נגיד ואת תיירת סינית, בעלת ממון וטעם, שביומן העמוס שלה נעוצה הזמנה לחתונה בקיץ. אממה? את עכשיו בנופש חורפי בניו-יורק, מרחק פסע ממותג העל האהוב עלייך. מה עכשיו לחכות עד שתהיה קולקציה קלילה בחנויות. 

בשנת 2016, הכריזו “ברברי” על מהלך מותאם מילניאלס משלהם: לא עוד ארבע עונות, שמוצגות שנה קודם לכן בשבוע אופנה כזה או אחר, ורק שנה אחר כך, אחרי שחיקה ויזואלית של הלוק ברשתות החברתיות, מגיעים הפריטים למדפים. הו לא! אנו מכריזים בזאת כי את הפריטים שיתהלכו על המסלולים, ניתן מעתה לרכוש ממש בסוף התצוגה. ראו מותגים נוספים כי טוב, והחליטו להציג קולקציות קפסולה קטנות, על-עונתיות, משלהם.

עולם האופנה מעמיק את הקשר שלו עם התיירים צמאי הפריימים המושלמים, ומכונן גם שיתופי פעולה עם מותגי ציוד טיולים. אם נתבונן במותג המזוודות הגרמני Rimowa, נראה שבאמתחתו (משחק מילים!) נמצאים כבר שיתופי פעולה עם מותגים כ- Fendi, Anti Social Club ו- OFF WHITE.

הביקוש ההולך וגדל למקום רחוק אחרי הים, הוביל לפתיחת קווי תעופה חדשים, להוזלת טיסות משמעותית, ולאחד מהטרנדים המובילים בשנת 2019 בכל הנוגע לביקורים בחו”ל: המיקרו-טיולים (Micro-Trips).

כשמעל למחצית מאלו המטיילים בעולם מדווחים כי הם עושים זאת במסגרת זמן של שלושה ימים בממוצע לטיול, אפשר לדווח על מגמה חדשה באופן בו אנו נופשים.

במינימום זמן, מצליחים דור ה”כל אחד הוא אינדיבידואל” ליצור לעצמם חוויית טיול מותאמת אישית, ספונטנית ושונה ממה שכל מדריך טיולים מודפס יכול להציע.

איך הם עושים את זה? כמה טיפים:

  • זמן שווה כסף? במיקרו-טיול, זמן שווה זמן. ואין הרבה ממנו. כדאי להחזיק בשלוף כמה בלוגים של טיולים שאת פועלם וסגנון טיולם את מעריכה. במקביל, כדאי לתחזק גם את אפליקציית המפות של גוגל, ככה שתכיל בכל רגע נתון סימוני מקומות ששווה לבקר בהם בערים נחשקות.
    גם הטיסות ומקומות הלינה במיקרו-טיול צריכים להיות כפופים לשיקול הזמן הקצר הזה.
  • הטכנולוגיה היא חברתך הטובה ביותר. התעדכני מה קורה כרגע ביעד בו את חושקת לנפוש.
  • נסי מידי פעם גם מיקרו-טיול מקומי. תגלי עד כמה כיף זה מנטליות של תיירת, מבלי להתחנן שלא יחייבו אותך אקסטרה על מזוודה ב-overweight.
  • הכי חשוב – תתלבשי כאילו את בחופשה. הבגדים אולי לא עושים את האדם, אבל הם בהחלט עושים את האוירה.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן