איך מקיימים עיתונות משוחררת בהיעדר משאבים, או איך עושים שת”פ של עניים

במסגרת הפעילות הוולונטארית שלי זכיתי להיות מנטורית בחממה 360 לעסקים חברתיים. כבוד גדול ועונג צרוף. כבוד זה ברור, והעונג מכיוון שמפתיע לגלות כמה רעיונות (טובים) נולדים בראשם של יזמים שרוצים לעשות טוב.

עם כל הסקפטיות בפיזיביליות של עסקים חברתיים וביכולת של החזון, הלהט וצדקת הדרך לגבור על הטבע האנושי – בהחלט מפעים לפגוש רעיונות שמציעים דרכים טובות לעשות דברים טובים.

אחד העסקים שאני מלווה הוא אתר התחקירים והחדשות “המקום הכי חם בגיהנום”. המקום, כפי שקוראת לו אמו הורתו עינת פישביין, הוא מגזין עיתונות בנושאים חברתיים, שעושה עיתונות עצמאית ובלתי תלויה. בימים אלה מתברר שרק עיתונות נקייה מניגודי אינטרסים – פוליטיים, כלכליים ואחרים – יכולה לספר את הסיפורים שרלוונטיים לחיים של האנשים במקום הזה.

הצוות עוסק בפריפריה הישראלית, משמיע את קולותיה, ובמקביל מנסה לנתח את מבני הכוח ואת הדרכים שבהן הם משפיעים על החברה.
בין הסיפורים הגדולים של האתר בזמן האחרון – חשיפת פרשת קסטיאל , דרכי הפעולה של לשכת עורכי הדין, הדרך שבה בישלו כתבה (הנסיעות לבוקרשט) באולפן שישי ועוד.


עתונות בלתי תלויה היא ענין לא טריוויאלי כלל בימים של תיק 1000 ותיק 2000, ראש ממשלה מניפולטיבי, שר פנים שאינו יודע שובעה כאילו לא סרח ונתפס בעבר ושרת תרבות שמשוכנעת שעירום מלא נוגד את ערכי התרבות היהודית – כאילו שאדם וחווה הפציעו אל האדמה עוטי שאנל והוגו בוס.

המקום מבוסס על צוות נחוש ומצומצם וגם הוא, כמו הרבה אתרי מידע וחדשות אחרים – חינמי. את החינם הזה קוראים כ 100 אלף איש שאכפת להם. לא מעט. אילו כל אחד מהקוראים היה תומך באתר ב 10 שקלים לשנה, העיתון האינטרנטי יכול היה לגייס לשורותיו את מיטב הכותבים ולחשוף לפנינו סיפורים נוספים ואמיתות חשובות. אבל הטבע האנושי הוא כזה שמה שניתן בחינם, אנחנו אוהבים להמשיך לצרוך בחינם. החינם הזה כמובן הוא מכרה הזהב של ענקיות המדיה שסוחרות בו ובנו, בעוז. והוא האויב מספר 1 של העסקים הקטנים שנאלצים להתיישר על פי הכללים שמכתיבים הגדולים שיכולים להרשות לעצמם.

אבל לעסקים הקטנים, אלו שאצלם לעולם חוסר, יש נכסים שהם יכולים להתחלק בהם עם שכמותם. יש להניח שיש ממשק די רחב בין קהל הקוראים של המקום הכי חם בגיהינום והקהילה של CO.CO. לדוגמא, בשני המקרים מדובר באנשים אכפתיים, מעורבים, שעדיין מאמינים שאפשר וצריך לשאוף לצדק או תיקון חברתי. כל מה שצריך זה לאפשר לקהל של האחד להיחשף למיזם האחר.  לחשיפה יש תועלת רבה עבור כולם, ועל התועלת הזו קל לייצר מודל תגמול הולם ונוח לשני הצדדים.
בתום שבוע של פרסום במקום הצלחנו לגייס עבורו תמיכה בגובה של עשרות מנויים חודשיים.  בסטארטאפיסטית קוראים לזה Affiliate program . בחברתית קוראים לזה שיתוף פעולה של קטנים שמאפשר לכל אחד מהמיזמים לצמוח.

אז אם יש לכן אתר מענין או מיזם שזקוק לחשיפה, צרו קשר, נשמח לשתף פעולה!

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי 25₪ הנחה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת פריטי הזדמנות אחרונה (ב50₪). הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן