שמלה בקו נקי שופע בד מקולקציית הקיץ של co.co. הזכירה לשירה ברויאר את קלייר מקרדל, האמא הרוחנית של האופנה המודרנית שכדאי להכיר.

1954שער-באזר-
הקימונו ההפוך, הגזרות הפשוטות, הקדימה את זמנה
Claire-McCardell-Time-cover
מקרדל על שער הטיים ובצילום האייקוני שלה מ-1945
אמריקן-וינטאז'
לא העתיקה מפריז, יצרה שפה
דבל קלר פסים ומשבצות
נכס אמריקאי תרבותי, הכרה ממשלתית

לערה לב, אוצרת אוסף האופנה והטקסטיל על שם רוז ב״שנקר״ יש חידה קבועה שהיא חדה לסטודנטים המבקרים בארכיון. ״מאיזו תקופה השמלה הזאת?״ היא נוהגת לשאול כשהיא מציגה את השמלה של קלייר מקרדל ״התשובה שתמיד עונים לי היא שהשימלה בטח משנות השישים אבל זו כמובן טעות. השמלה משנות הארבעים. זה פשוט לא יאמן כמה מקרדל הקדימה את זמנה״ אומרת לב.

לב היא מעריצה מושבעת של מקרדל. מעצבת אמריקאית שחיה ופעלה במחצית הראשונה של המאה העשרים ונחשבת לאמא הרוחנית של הסגנון האמריקאי המודרני. זה שהשפיע על מעצבים כמו דונה קארן, אייזיק מיזרחי וקלוין קליין והפך זה מכבר לקלאסיקה על זמנית. מקרדל היא מעצבת ששמה נותר אלמוני יחסית. היא לא ידועה כמו שאנל או דיור שפעלו במקביל לתקופתה אבל השפעתה ניכרת עד היום. הנה, שמלת אוהיו שדליה קפוזה עיצבה לקולקציית הקיץ שלנו העלתה אסוציאסציות לכיוונה ואת ההזדמנות לערוך עמה היכרות. ״נתקלתי בשם של מקרדל תוך כדי לימודי תולדות הלבוש עם ערה לב בשנקר” אומרת קפוזה. “משך אותי העניין שהיא לא היתה מוכרת והיתה בדמות שלה אוירה מעולם רחוק, צנוע, עם ריח של רעננות , של בדי כותנה ושל מודרניזם. אני מאד אוהבת את הקו הפשוט שלה ששופע בד ואת הטיפול שלה בגזרות המעטפת, הקולר ובהדגשת קו המותן.״

״נתקלתי לראשונה במקרדל בארה״ב מספרת לב. בעשור בין שנות השישים לשבעים התגוררתי שם  ושמחתי כשהטיים מגזין פרסם כתבת שער עליה והעניק לה הכרה וכבוד, נמשכתי לסגנון המינימליסטי שלה שהיה מנגד  לסגנון האמריקאי המקושקש. היא עיצבה את מה שהפך לסגנון ה״אמריקן ספורטוור״ שזה אומר לבוש נוח, שימושי, כביס, שאין עליו תאריך. היא הראשונה שהשתמשה בסנדלים, וצריך לזכור שאנחנו מדברים על שנות הארבעים. כל המעצבים אז ניסו לחקות את האופנה מפריז אבל מקרדל בכוונה לא עקבה אחרי הבשורות מפריז כי היא רצתה ליצור משהו אותנטי מעצמה ומתוך התפיסה שלה כלפי נשים. היתה חשובה לה הגזרה, לעטוף את הגוף ולהדגיש אותו אבל גם נוחות ובחירה אם ללבוש את השמלה עם חגורה או בלי חגורה, בכמה אופנים שונים. בדי הכותנה האיכותיים עם הפסים והמשבצות שלה מעידים על הרקע האמנותי שלה כבוגרת ״פרסונס״. שמלת הפעמון גזרת הקלוש שיוצאת מתחת לזרוע הקדימה את זמנה והיום היא שיא האופנה. תתארי לך שכבר אז היא עשתה שמלות מג׳ינס, כשג׳ינס מכרו אז רק בחנויות של ציוד חקלאי!״

בצילומי הדגמים של מקרדל משנות הארבעים והחמישים אפשר לחוש ברוח המודרניזם של אמצע המאה הקודמת. הקוים הישרים והצורות הגיאומטריות החסכניות רלבנטיות גם היום. בתמונה של ז׳קט הקימונו באדום-שחור על שער ה״הארפר׳ז באזאר״ מ 1955, אפשר ממש לדמיין איך דיאנה ורילאנד, העורכת האגדית של המגזינים ״הארפר׳ז באזאר״ וה״ווג״ הציעה ככל הנראה לדוגמנית ללבוש אותו הפוך כך שהחזית תראה סגורה בעוד הגב נותר פתוח. הז׳קט אגב נמכר אז בכלבו ״לורד אנד טיילור״ שכן מקרדל היתה מעצבת שעבדה בתעשיית האופנה האמריקאית ונחשבה לנכס תרבותי אמריקאי מהמעלה הראשונה ואף זכתה לאות הצטיינות מהנשיא טרומן  בשנת 1950. ככה זה, כשההכרה בתרומתו האפשרית של ענף האופנה הופכת להשקעה ממשלתית ומייצרת שפה שמתפשטת בכל העולם, שורדת תהפוכות ותקופות ומקדמת את כל העוסקים במלאכה. חומר למחשבה, להשראה.

IMG_37463
שמלת אוהיו, עיצוב: דליה קפוזה, צילום: רון קדמי

 

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי 25₪ הנחה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת פריטי הזדמנות אחרונה (ב50₪). הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן