שמלה בקו נקי שופע בד מקולקציית הקיץ של co.co. הזכירה לשירה ברויאר את קלייר מקרדל, האמא הרוחנית של האופנה המודרנית שכדאי להכיר.
לערה לב, אוצרת אוסף האופנה והטקסטיל על שם רוז ב״שנקר״ יש חידה קבועה שהיא חדה לסטודנטים המבקרים בארכיון. ״מאיזו תקופה השמלה הזאת?״ היא נוהגת לשאול כשהיא מציגה את השמלה של קלייר מקרדל ״התשובה שתמיד עונים לי היא שהשימלה בטח משנות השישים אבל זו כמובן טעות. השמלה משנות הארבעים. זה פשוט לא יאמן כמה מקרדל הקדימה את זמנה״ אומרת לב.
לב היא מעריצה מושבעת של מקרדל. מעצבת אמריקאית שחיה ופעלה במחצית הראשונה של המאה העשרים ונחשבת לאמא הרוחנית של הסגנון האמריקאי המודרני. זה שהשפיע על מעצבים כמו דונה קארן, אייזיק מיזרחי וקלוין קליין והפך זה מכבר לקלאסיקה על זמנית. מקרדל היא מעצבת ששמה נותר אלמוני יחסית. היא לא ידועה כמו שאנל או דיור שפעלו במקביל לתקופתה אבל השפעתה ניכרת עד היום. הנה, שמלת אוהיו שדליה קפוזה עיצבה לקולקציית הקיץ שלנו העלתה אסוציאסציות לכיוונה ואת ההזדמנות לערוך עמה היכרות. ״נתקלתי בשם של מקרדל תוך כדי לימודי תולדות הלבוש עם ערה לב בשנקר” אומרת קפוזה. “משך אותי העניין שהיא לא היתה מוכרת והיתה בדמות שלה אוירה מעולם רחוק, צנוע, עם ריח של רעננות , של בדי כותנה ושל מודרניזם. אני מאד אוהבת את הקו הפשוט שלה ששופע בד ואת הטיפול שלה בגזרות המעטפת, הקולר ובהדגשת קו המותן.״
״נתקלתי לראשונה במקרדל בארה״ב מספרת לב. בעשור בין שנות השישים לשבעים התגוררתי שם ושמחתי כשהטיים מגזין פרסם כתבת שער עליה והעניק לה הכרה וכבוד, נמשכתי לסגנון המינימליסטי שלה שהיה מנגד לסגנון האמריקאי המקושקש. היא עיצבה את מה שהפך לסגנון ה״אמריקן ספורטוור״ שזה אומר לבוש נוח, שימושי, כביס, שאין עליו תאריך. היא הראשונה שהשתמשה בסנדלים, וצריך לזכור שאנחנו מדברים על שנות הארבעים. כל המעצבים אז ניסו לחקות את האופנה מפריז אבל מקרדל בכוונה לא עקבה אחרי הבשורות מפריז כי היא רצתה ליצור משהו אותנטי מעצמה ומתוך התפיסה שלה כלפי נשים. היתה חשובה לה הגזרה, לעטוף את הגוף ולהדגיש אותו אבל גם נוחות ובחירה אם ללבוש את השמלה עם חגורה או בלי חגורה, בכמה אופנים שונים. בדי הכותנה האיכותיים עם הפסים והמשבצות שלה מעידים על הרקע האמנותי שלה כבוגרת ״פרסונס״. שמלת הפעמון גזרת הקלוש שיוצאת מתחת לזרוע הקדימה את זמנה והיום היא שיא האופנה. תתארי לך שכבר אז היא עשתה שמלות מג׳ינס, כשג׳ינס מכרו אז רק בחנויות של ציוד חקלאי!״
בצילומי הדגמים של מקרדל משנות הארבעים והחמישים אפשר לחוש ברוח המודרניזם של אמצע המאה הקודמת. הקוים הישרים והצורות הגיאומטריות החסכניות רלבנטיות גם היום. בתמונה של ז׳קט הקימונו באדום-שחור על שער ה״הארפר׳ז באזאר״ מ 1955, אפשר ממש לדמיין איך דיאנה ורילאנד, העורכת האגדית של המגזינים ״הארפר׳ז באזאר״ וה״ווג״ הציעה ככל הנראה לדוגמנית ללבוש אותו הפוך כך שהחזית תראה סגורה בעוד הגב נותר פתוח. הז׳קט אגב נמכר אז בכלבו ״לורד אנד טיילור״ שכן מקרדל היתה מעצבת שעבדה בתעשיית האופנה האמריקאית ונחשבה לנכס תרבותי אמריקאי מהמעלה הראשונה ואף זכתה לאות הצטיינות מהנשיא טרומן בשנת 1950. ככה זה, כשההכרה בתרומתו האפשרית של ענף האופנה הופכת להשקעה ממשלתית ומייצרת שפה שמתפשטת בכל העולם, שורדת תהפוכות ותקופות ומקדמת את כל העוסקים במלאכה. חומר למחשבה, להשראה.
blog
קבלי את הבלוג ועוד הפתעות אליך למייל
הרשמי לעדכוניםשנה טובה
המתחזים – סרט הבלהות של CO.CO
דיווח שותפות רבעון ראשון 2022
פברואר האיום
חדש בחנותלחנות
מכנסיים JACOB 25 טבק
מכנסיים JACOB 25 חום
מכנסיים JACOB 25 שחור
ג’קט OTTO חום
ג’קט OTTO שחור
סריג STEVIE 25 מוקה
סריג STEVIE 25 מרלו
סריג STEVIE 25 פחם