האם יש קשר בין הבנק החברתי ו-.Co.Co האופנה השיתופית? לא ישיר, אך בשתיהן המוצר נחשק (כסף ובגדים), המהות היא כלכלית ואילו האתגר הוא פסיכולוגי.

בעוד שבוע נארח במתחם בגאוה גדולה כנס בלוגריות כלכליות של אתר סלונה לפגישת הכרות עם הבנק החברתי הראשון בישראל. מבחינתי זו סגירת מעגל ואין ארוע מתאים ממנו לציין שנה להולדת Co.Co.
אתר סלונה הוא פלטפורמה שקמה ביוזמת המנכ”לית אימי עירון והיא מאפשרת לנשים לכתוב ולקרוא על נושאים שמעסיקים אותן. יש שם המון פוסטים על אופנה ואוכל ולייף סטייל ושופינג. אבל יש שם גם הרבה בלוגים על כסף, וקריירה ויזמות ופוליטיקה.
כשקו.קו. התחילה כרעיון, לפני כשנתיים, הדבר הראשון שיעצו לי המבינים זה לפתוח בלוג בסלונה. את החלומות הראשונים תוכלו למצוא שם עדיין תחת שמי. היום הדבר הראשון שמציע כל יועץ שיווק אונליין זה לפתוח בלוג בסלונה. ההבנה שנשים הן כח מניע, משפיע וצרכני, הפכה למיינסטרים.
את הבנק החברתי שקם בימים אלו יזמה אירה פרידמן. התפרסמו עליה ועל היוזמה אין ספור כתבות וראיונות מה שמעיד שלכולם ברורה חשיבות הנושא. גם שוחרינו צלצלו וכתבו והתעניינו אם שמענו על התקדים שיצר בחוק ופטר אותו מהצגת תשקיף, ואם אנחנו מכירות את המנכ”לית המיועדת וכו’.

לא הכרתי אישית, אבל כמו כולם התלהבתי למקרא עיני. לכאורה מדובר בשני מודלים כלכליים שונים. האחד ענק, עוסק במהות הכלכלה – כסף, ומשנה סדרי מדינה. ואילו השני קטון, עוסק במהות הצריכה – בגדים, ומנסה לשנות סדרי חשיבה. סוציאליזם מתוקן לעומת קאפיטליזם צנוע והגון, והמשותף לשניהם הוא שהם באים מאותו מקום של מידתיות ערכית, ופועלים לצמצום אי השיוויון. עיקרי הדברים, עמוד השידרה הכתוב, יש בו כוונה תחילה. עוד לפני שהארגון מתבסס כישות כלכלית מרוויחה ומעסיקה, יש לו הצהרה ברורה כיצד יפעל כאשר ירוויח ויעסיק. אין כאן אג’נדה בדיעבד או סולם ערכים מותאם אישית למצפון המיוחצן של הבעלים. הצהרת הכוונות לא מאפשרת חזירות ביד אחת ונתינה ביד השניה. חמדנות היא אולי טבע האדם אבל יש לקוות שלא הטבע היחיד . נדבך מהותי משותף נוסף הוא המחוייבות. אי אפשר לייצר שינוי באמצעות מחיאות כפיים מהיציע. אי אפשר לקיים ארגון כלכלי אלטרנטיבי ללא תמיכה ציבורית וללא הון. כל הקלישאות נכונות: אין ארוחות חינם, כגודל הסיכון גודל הסיכוי אבל הקלישאה הכי נחמדה היא שהכשלון הוא יתום אבל להצלחה אבות רבים. נראה לי שיש כאן שלוש יזמויות, הבנק, הפורטל והאופנה עם פוטנציאל לאבות רבים או יותר נכון, אמהות רבות. איכשהו בעסקים המחוייבות היא גברית ואילו בהורות המחוייבות היא נשית. הגיע הזמן להביא את אותה רוח אימהית גם לעולם הכלכלה והפירמידות לפני שאלו יתמוטטו (בשנית) כמגדל בבל, בגלל “טבע האדם”. במידה מסוימת co.co. היא קצת כמו הזבוב שישב על הפיל ואמר ” הי, כמה אבק אנחנו עושים”. זה אולי מסביר את תמיהתה של כתבת כלכלית בכירה ששאלה אותי מה הקשר בין אופנה וכלכלה. אבל כדי לשנות עולם צריך גם פילים, וגם זבובים שמזמזמים בנחישות.

האם יש קשר בין שתי היוזמות, הבנק החברתי והאופנה השיתופית? לא ישיר, אך בשתיהן המוצר נחשק (כסף ובגדים), המהות היא כלכלית ואילו האתגר הוא פסיכולוגי.
אז למה הבנק חברתי הוא תוצר מהפכני פרו אקטיבי של המחאה? מה ישכנע אדם מן הישוב להשקיע 3000 ש”ח ממיטב כספו ברכישת מניה בבנק חדש? ויותר מזה – מה יגרום לו לבטוח במנגנון ולהעביר אליו לניהול את חסכונותיו שצבר עם השנים? ולמה בכלל זה חשוב להקים בנק שמחוייב לציבור לפחות כמו שהוא מחוייב לבעליו (שהוא הציבור)?
כנס הבלוגריות הכלכליות שיתקיים ב 16 בדצמבר אחר הצהריים במתחם שלנו הוא יוזמה משותפת של אתר סלונה, הבנק החברתי וco.co. אבל אנחנו מאמינות ברוחב לב ובקבלת האחר, ולכן לא נמנע מבלוגרים כלכליים מחוץ לשורות להצטרף.

ולטובת הקהילה, נארח את מנכ”לית הבנק החברתי המיועדת – אירה פרידמן בסלון התרבותי הפותח לשנת 2014 . נודיע כרגיל, תרשמו כרגיל, יהיה מענין זה בטוח.

חדש בחנותלחנות

2 תגובות על “הבנק ואני

  1. מכיר מקרוב אומר:

    החשיבות היא ברורה, לצערי שטות מוחלטת. אין תכנית עסקית (לכן בין השאר נתנו להם מסלול עוקף לרשות). כתוצאה מכך, אין אפשרות לקבל דיווידנדים, כך שבפועל מדובר בסוג של תרומה…

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי 25₪ הנחה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת פריטי הזדמנות אחרונה (ב50₪). הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן