צפרא פרלמוטר על הטרנד הנוכחי שכבש אותנו אחרי ולצידי המחאה החברתית – צרכנות נבונה.

מה עוד נבקש? כשאנחנו מדברים על זה אנחנו מתכוונים לים של נושאים שכל אחד מאיתנו, מיפה הנפש ועד אחרון החזירים יכול למצוא את עצמו ביניהם ולהתמקם לו על נושא כלבבו. צרכנות נבונה מתייחסת לחשיבה אקולוגית, על אנרגיה ירוקה, על צער בעלי חיים (הי – תיזהרי מהאדוויל שלך! לפני שהבינו שהוא מקל על כאבי המחזור, בדקו איך הוא משפיע על כאב הראש של העכברה). צרכנות נבונה מדברת על שכר עבודה הוגן (זה מיוצר בארץ?? כן! ובגלל זה הטישירט של יעל טעם טוב עיצובים עולה לך פי חמש מהטי שירט של זארה. רק איכות התפירה לא משהו כי מכונות התפירה בתל אביב התחדשו לאחרונה בבר מצוה של עופר עיני). צרכנות נבונה מדברת על קניית כוס קפה בחמישה שקלים כי כל מה שמעבר לזה הוא קרטל וניצול הציבור (כך אני מהרהרת בעודי יושבת בבית הקפה השכונתי, על שולחן קרוב לתקע החשמל, מסך המחשב שלי מוצל במרקיזה ועציץ הבושמת לצידי פורח. הפוך קטן, כוס מים (בטח מהברז!!) ותוך שעה אסיים את הטור השבועי ואפנה את המקום לבא בתור). צרכנות נבונה מדברת בראש וראשונה על מחשבה תחילה, איפה אנחנו מוציאים את השקלים שלנו. בכיס של מי אנחנו שמים אותם והאם זו החלופה הנכונה, הצודקת והטובה ביותר לנו ולעולם – בראיה לעתיד. לא רק ברגע זה, בגחמת הגימיק, הטרנד והתשוקה הבלתי ניתנת לכיבוש. בגדול – צרכנות נבונה אומרת בואו נחזור להיות צנועים יותר,נקנה פחות, ובהגינות. אלא שכאן חסר הקטנטן שמשפיע על התוצאות. הפין פציל. הפקטור הזה שהרבה עיניים לא ראו אותו אבל כשהוא לא היה שם זה נגמר באסון.

אנחנו שוכחים שגיבורי התרבות מסביבנו, החידושים המופלאים שהתמכרנו אליהם, רובם ניתנים לנו בחינם. וכל ההצלחות האלו הן תוצאה של פעולה אקטיבית של כל אחד מאיתנו. הורדנו אפליקציות, התחברנו לחבר’ה בלייק ענק לפרופיל, רכשנו השכלה יום אחרי יום בויקיפדיה, וראינו איך העולם נפתח ונפרש לפנינו נגיש ובזול. אבל החינם הזה עולה לממציאים ביוקר והם צריכים לממן את זה והמודל היחיד שבעלי הממון מאמינים לו בינתיים הוא – הכנסות מפרסום. זאת אומרת – תקראו חדשות בחינם ואנחנו נדחוף לכם מכנסיים ב 99 ש”ח שלא תוכלו לעמוד בפניהם. נראה לכם איך לדלג על הפקקים אבל ננפנף לכם בהמבורגר בכל סיבוב.

אם התמכרנו לwaze למה לא עולה בדעתנו לשלם על השרות הזה? אנחנו חיים בפייסבוק, מתפייטים בטוויטר, הילדים שלנו לא עוברים יום בלי ויקיפדיה אבל תשלום של שקל אחד בשבוע, בחודש, יעלה לנו את הסעיף. הפין פציל של הצרכנות הנבונה היא להבין שאם נסכים לשלם מעט על שרות שאנחנו נהנים ממנו, בסוף הוא יעלה לנו הרבה פחות. אם נסכים לשלם מעט ומראש על מוצר שנרצה לצרוך, הוא גם יעלה לנו פחות וגם נוכל להשפיע על סביבת הייצור, תנאי העבודה ואיכות הסביבה שסובבים אותו. כשאנחנו מטיפים לצניעות אבל בחינם, יהיה מי שידע איך לעשות מזה כסף. הרבה כסף. והדבר האחרון שיתחשק לו זה לחלק את זה אתכם או איתי שהיינו עבורו לא יותר מעוד מספר במנין הגולשים.

כדאי שנזכור את זה בפעם הבאה שאנחנו נושאים עיניים סומאות אל האקזיטיונרים שהם כמעט השכן ממול, ומקווים שיום אחד בני, כזה יהיה גם לך. הסיכוי הסביר שזה יקרה לבן של השכן ממול. כמו הר סיני לפני משה. אז במקום לצהול מכל חינמון וקפה ב 5 שקלים, בואו נראה איך אפשר לשלם קצת, להשקיע קצת ולייצר ארגון שימכור לנו רק את מה שאנחנו רוצים לקנות ולא יותר מזה, ויתנהל כפי שאנחנו חולמים, לטובת הכלל. לא לטובת קומץ עשירים ובצע בליל של פרסומות.

וג’ימי וויילס שייסד את ויקיפדיה? מקווה שהפילנטרופיה תחזיק את ויקי בחיים ואוכל את הלב על האקזיט המוחמץ. היינו יכולים להבטיח את קיומו של המוסד הזה בתשלום צנוע. אבל בחינם יותר כייף.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי 25 ₪ הנחה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת פריטי הזדמנות אחרונה (ב50₪). הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן