אם קשה לכן ללכת על עקבים, נסו לדמיין איך גברים התהלכו עליהם לפני מאות שנים. כל מה שרציתן לדעת על התוספת הקטנה שעושה לנו הבדל ענק בלוק ובמצב הרוח.

הייתן מסוגלות ללכת יחפות כל היום? תתפלאו לדעת שלפני מאות שנים, רק בני המעמד הגבוה יכלו להרשות לעצמם לנעול נעליים. מטורף ככל שזה ייראה, אבל אם השתייכתן למעמד הפועלות, נעליים היו עבורכן משהו שיכולתן רק לחלום עליו.

טירוף העקבים התחיל בכלל עוד בתקופת יוון ורומא העתיקה. קיימות עדויות חזקות לכך ששחקנים נהגו לנעול נעלי עקב לצורך תפקידים מיוחדים, וחוץ מנשים – גם גברים צעדו על עקבים כדי להרחיק את עצמם מהלכלוך שעל הקרקע. נעלי עקב לשימוש יומיומי מתועדות רק מהמאה ה-16, והם נכנסו לשימוש תכוף יותר בקרב הגברים כאשר נעלו מגפי בוקרים.

למגפיים אלה עקב בגובה 4 ס”מ המונע את החלקת הרגל מלולאת האוכף. יותר מפריט אסתטי, תפקיד העקב הוא לשמור על חיי הבוקר כך שלא יעוף מהסוס וייהרג. העקב נדד ממגפי הבוקרים אל נעלי הגברים, ותיעוד לכך ניתן לראות כבר במאה ה-17, בעיקר בצרפת, כאשר גברים נעלי נעליים עם עקב בגובה ממוצע של 10 ס”מ. רק במאה ה-18 הגיע העקב אל נעלי הנשים, והוא שם כדי להישאר.

יחי המלך והמלכה!
התודות מגיעות למלכת צרפת קתרין דה מדיצ’י (1589-1519), כשהתקינה פקקי שעם מתחת לעקבי נעליה כדי להיות קצת יותר גבוהה. כן, המלכה עשתה היסטוריה והיסטריה שהמשיכה גם לגברים בזכות לואי ה-14.

כולם ידעו שהמלך לא היה גבוה במיוחד, ולכן ביקש להתקין לנעליו עקבים בגובה של 14 ס”מ. האצולה הגברית אימצה בחום את צו האופנה החדש, עד לתקופת המהפכה הצרפתית (1799-1789) בה המגפיים החליפו נעלי העקב.

מה אומרות נעלייך?
נעליים כשלעצמן הן דרך ביטוי אישית לכל אדם, בטח כשמדובר עלינו הנשים. שימו לב למשל שנשים בתפקידים בכירים תנעלנה זוג נעלי עקב מחודדות או מגפיים המשדרים סמכות ונוכחות. לפני חצי שנה הופיעה בגיליון טיים אאוט רמאללה כתבה על מעצבות אופנה ורוקמות פלסטינאיות. בכתבה הוצגו צילומים של רקמות צבעוניות, צורות גאומטריות פשוטות וגרפיקה שנראו כמו כתב סתרים.

בירור קצר העלה כי מדובר במוטיבים וסמלים המייצגים את משאלות ליבן של הרוקמות, וכך הן מנציחות אותן כבר מאות שנים על גבי בגדים ותכשיטים: לב לבריאות איתנה, זוג יונים לאהבה כנה, ומפתח לפרנסה טובה.

הביטוי האישי של אותן רוקמות פתח צוהר לביטוי האישי שלי במותג הנעליים החדש שהקמתי – boota (נעל במרוקאית). מרקמת עיצוב הנעליים והחיבור שלהן אל המוטיבים של משאלות הלב והברכות, יצרתי את קולקציית baraka (ברכה) ובה תשעה דגמים, כשעל כל זוג נעליים רקום מוטיב אחד מתוך השלושה.
המוטו שלי הוא שלכל מקום שתצעדי, הברכה תלך איתך.

את הנעליים שלי מייצרות נשים בלבד במפעל בחברון, ולכן קמפיין מימון ההמון שהשקתי בסוף חודש יולי מעניק הזדמנות אמיתית לנשות העיר. ככל שרוכשים יותר נעלי boota נפתחות עבורן יותר משרות – וזו התחייבות אישית של הנהלת המפעל כלפיי. עכשיו נותר לכן להחליט איזו ברכה אתן מאחלות לעצמכן וכך לעזור למישהי נוספת להתפרנס בכבוד.

אתן מוזמנות להקליק על הקישור מטה, לקחת חלק בקמפיין משמעותי המשלב תשוקה ועזרה לקהילה, וליהנות מנעלי baraka מעוצבות שהולכות אתכן לכל מקום: https://www.jumpstarter.co.il/projects/1647

גל שוקרון, בת 41 מתל אביב, היא מעצבת נעליים עצמאית מזה 15 שנה. שותפה לשעבר בהקמת בית הספר לעיצוב נעליים “הגילדה”, גידלה וטיפחה דורות רבים של מעצבים ומעצבות – ואימא ליוראי בן ה-9.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן