אפליה מתקנת תמיד היתה שנויה במחלוקת. המצדדים בה רואים את הסיכוי ומוכנים לשאת את הקורבנות שבדרך למען המטרה הנעלה, המתנגדים לה ממהרים להצביע על עוולות השיטה שלעתים פוגעת במטרה לשמה קמה. אלו ואלו מפספסים את הנקודה המהותית, ומן הראוי שיחשבו צעדים מחדש.

שבת חורפית שטופת שמש, זוגרי ואני נפגשים עם חבר ותיק ומכובד, שהכרנו לפני שנים, טרם היה הוא מכובד ואנחנו ותיקים. הוא עובד במוסד יוקרתי ומבוסס אי שם ביוניברס, ולאחרונה סיפר שהתבקש מטעם המוסד לסייע בקידום נשים לאיוש תפקידים בכירים. המוסד שדיגלו מצויינותו, ביקש מהבכירים המשפיעים על איוש משרות, לבחון היטב את המועמדים הפונים אליו ולעשות מאמץ אמיתי לשלב נשים במשרות אלו.

התוצאה לדבריו, יצרה מצב בעייתי משהו, במקרים בהם רשימת המועמדים המובילים מכילה נציגים משני המינים. אם נבחרה אשה, כולם שמחים ובזה מסתיים התהליך. אולם אם לבסוף נבחר גבר למשרה המבוקשת, מתבקשת הועדה שבחנה את המועמדים לנמק ולהסביר מדוע לא נבחרה המועמדת, על אף שדורגה במיקום גבוה ומכובד.

וכיצד תסביר הועדה את החלטתה? מחד, תשבח ותמנה את שלל המעלות שהיטו את הכף לטובת הזכר הנבחר. מאידך, תפרט מדוע המועמדת, בסופו של דבר, נפלה ממנו בדרישות. הסבר זה מחייב לציין בחוזקה את חסרונותיה, מה שמלווה בהכרח בהרבה מילות שלילה שמצדיקות את אי ההתאמה שלה.

כמובן שבמקרים בהם נבחרת אשה, לא מצפים מהועדה לנמק את החלטתה, ולכן הגבר המועמד אינו ניזוק. היה מועמד ראוי, נבחרה ראויה אחרת על פניו, ובזה נגמר הענין.

קל להבין מדוע ידידנו הותיק והמכובד מתרעם על השיטה. הוא בעצמו, לטענתו, בהחלט בעד קידום נשים ומוקיר את המאבק למען שיוויון מגדרי. אך תחת מעטה המאבק לצדק, הוא מוצא עצמו שוב ושוב נדרש “להשמיץ” נשים, אך ורק משום שבסופו של דבר, על חודו של שיקול כזה או אחר, הן לא זכו במשרה.

השיטה לא טובה, הוא טוען, היא מזיקה יותר מאשר מועילה, בעיקר לנשים, ויש להסירה מסדר היום.

צודק. אכן לא טובה, ובהחלט מזיקה לאלו שלמענן באה להיטיב.

אז מה?

עדיין המטרה נכונה. יש לשפר את השיוויון המגדרי בכל התחומים, ובתחום התעסוקתי בפרט. החוסר הבולט של נשים בתפקידים בכירים, באקדמיה, בפוליטיקה, ביזמות או בעסקים, פוגע קודם כל בחברה כולה שאינה נהנית ממיצוי הפוטנציאל האנושי הקיים ומגיוון מחשבתי שהוא הבסיס לחדשנות, יצירתיות ופריצות דרך.

השיטה הקיימת קלוקלת? תמציא שיטה אחרת, אפקטיבית יותר. נצל את כישוריך השכליים, את מעמדך הגבוה, את ההערכה המקצועית שרוכשים לך בקהילה, את יושרתך, את החשיבה המקורית שלך לגבי נושאים שאחרים תופסים אחרת. גייס את מלוא היצירתיות שלך וכושר ההמצאה על מנת להביא לשולחן פתרונות טובים ומתאימים יותר.

פתרון אחד לא עובד? נסה אחר. גישה אחת נמצאה שגויה? הבא לנו אחרת תחתיה.

אין ספק שהיעדר השיוויון המגדרי היא בעיה לא טריויאלית כלל וקשה לפתרון. לכן צריך לגייס לטובתה את מיטב המוחות. הנשיים והגבריים כאחד. ברגע שהיא תיתפס כבעיה של גברים לא פחות משל נשים, יהיה רגע מכונן.

יום האשה שמח ושיוויוני  לכולנו.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן