פדלפון, אוזן פיל, פעמון… איך שלא תרצו לקרוא להן, המכנסיים המתרחבות לא הולכות לשום מקום- וטוב שכך. אבל איך הן נכנסו לחיינו מלכתחילה, ומה הקשר לחיל הים האמריקאי? סקירה היסטורית קצרה על הדרך רבת התהפוכות שעבר זוג מכנסיים אחד…

מכנסי הפדלפון מקושרות באופן כל- כך אמיץ לשנות השישים- שבעים ולתרבות ההיפים, שקשה לתאר שמקורם הוא במקום ההפוך ביותר מזה – הצבא.
בשנת 1817 ( ממש מזמן למי שלא ידעה), חיל הים האמריקאי הציג מדים חדשים לחייליו – מכנסיים בעלי רגל רחבה שיהיה אפשר ללבוש בהתראה של פחות מדקה – וחשוב מזה – יכול להציל את חייהם. במקרה של נפילה מהסירה ניתן להוריד את המכנסיים, למלא את רגל הפעמון הרחבה באוויר ולהשתמש בה כמצוף. את המכנסיים ניתן גם לגלגל בקלות במעלה הרגל, כך שלא יפריעו למשימות השוטפות שצריך לעשות בספינה, כמו ניקיון הסיפון או התעסקות כלשהי עם שמן מנועים.

תמונה חיל הים האמריקאי בשנת 1817.

כידוע צבא זה גוף שיודע לנצל היטב כל משאב ומשאב וכתוצאה מיעילות זאת יוצרו מאות אלפי עודפים של מדים. העודפים עשו דרכם לחנויות יד שנייה וסלי תרומה ברחבי המדינה בדיוק בתקופה שדור חדש של מרד נעורים יצא לרחוב – ההיפים. ילדי הפרחים חלשו על הביגודיות ונדלקו כמו אש בשדה קוצים אחרי מכנסי הפדלפון שהיו מיוחדים, נוחים ובדיוק במידה הנכונה של התגרות בממשלה ובמוסכמות. המכנסיים היוו אמירה חזקה – ניקח את המדים שלכם ונהפוך אותם לסמל של שלום ואחווה. ויתרה מכך, בהינף מחט אפשר היה לעצב מחדש ולקשט את המכנסיים על ידי שימוש ברקמה או פאצ’ים וכך להביע סגנון אישי ומחאה עמוקה, ממש כמו סטיקר לרכב.

תמונה מתוך המחזמר “שיער”.

בתחילת דרכם של המכנסיים המתרחבים, חברות מסחריות פחדו לקחת חלק בטרנד. אבל כשהבחינו שהגיזרה פורשת כנף, ומגיעה עד מעבר לים, נפלה ההבנה שיש פה אולי פוטנציאל מסחרי ומישהו צריך לעשות איתו משהו…

 אז לוויס ג’ינס עשתה, והתחילה לייצר את המכנסיים בגזרת יוניסקס – לנשים ולגברים. כמו בכל טרנד, ברגע שהמפורסמים לובשים את זה – כולם לובשים את זה, וסלבס כמו ג’יימס בראון או סוני ושר ליבו את הלהבה עוד יותר והוציאו את המכנסיים ממחוזות הג’ינס. הם נלבשו על השטיח האדום עוד לפני שהוא היה אדום, בפריים טיים ובסבבי הופעות, וככל שהפכו פופולריים יותר כך איבדו המכנסיים מהקוליות שלהם ונמוגו. 

כאשר הגיעו שנות השמונים ועידן הפאנק-רוק החל, כבר לא היה מגניב לגלות אכפתיות כלפי כלום בעצם, אז מכנסיים שסימלו מחאה – או גרוע מכך- דיסקו, היה הדבר הכי לא מגניב שאפשר ללבוש.

תמונה סוני ושר.

אבל העולם הוא עגול כמו תפוז, וכמו רוב הדברים גם באופנה לגזרות יש נטייה לחזור לעבר. בימינו אנו מכנסי הפדלפון כבר לא מייצגים מרד נעורים או את שובו של הדיסקו, אלא טרנד אלגנטי ושיקי. מכנסי פדלפון יכולים בקלות להעיר לוק בסיסי של טישרט וג’ינס (חלילה לא מזלזלת, רוב המלתחה שלי מורכבת מטישרט וג’ינס) או בשילוב עם חולצה מכופתרת בשביל מראה משרדי יותר. ועם הנעל הנכונה יכול להיות מושלם למראה ערב אלגנטי.

שבת שלום

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “צלצולי פעמונים

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן