אף אחד לא ציפה לכאוס הקורוני שנחת על העולם. לא אנשים, לא יזמים, לא עמותות ולא חברות, בע”מ או שאינן. מרגע שהתבררה הקטסטרופה הגלובאלית, התווספה לחשש הבריאותי דאגה מהאסון הכלכלי הצפוי, והשפעתו על עתידם של העסקים הקטנים בפרט. למה עסק קטן פגיע יותר?

לפני חודש קשה היה לדמיין שעטלף אלמוני קטן יהפוך לברבור שחור גדול ויעמיד את הגלובוס הגלובאלי בנסיון שלא היה כמוהו. אי אפשר היה באמת להיערך למצב כזה. מי יכול היה לדמיין מצב בו חברות התעופה הגדולות בעולם ימצאו את עצמן בחודש מרץ עם 80% ירידה בביקוש? שמלונות בתל אביב יסגרו את שעריהם וישלחו את העובדים לחופשה כפויה בגלל תפוסה חסרה עד מאוד? 

המצב הכלכלי קשה בכל הענפים והתעשיות ובכל זאת, מרבים לדבר על הסכנה הגדולה הנשקפת לעסקים הקטנים. מה זה עסק קטן? כזה שמעסיק בעיקר את בעליו ועוד מספר עובדים פעוט. עבור העסקים האלו השיגרה היא כורח. הם לא בנויים להפתעות והיציבות שלהם תלויה במונח הכה משמים – עסקים כרגיל.

כשהייתי מנטורית למותגים צומחים, היתה לי מעצבת וירטואלית שיצרתי לצורך המחשה והפשטה של הדברים. קראתי לה “יעל טעם טוב עיצובים”. חיבבתי את יעל כי היא היתה מאוד שימושית. חרוצה, כשרונית, בעלת חוש עסקי, ויוזמה, ובעיקר, היא היתה כל העסקים כולם כי היא לא היתה קיימת באמת. לצורך הטור עשיתי לה קאמבק:

אז בואו נכיר את את העסק הקטן שהקימה ובינתיים צמח והתפתח והפך למותג מולטידיסיפלינרי. יש לו סטודיו חביב לפיתוח וצילום הקולקציה, חנות דגל המשלבת ביגוד ועיצוב הבית ובית קפה קטן.

בחברת “יעל טעם טוב עיצובים” (או בקיצור י.ט.ט.ע) מרכיב ההוצאות הוא קבוע וקשיח. משלמים שכר דירה, שכר עבודה, חשמל, קצת שירותים מקצועיים כמו הנה”ח, עו”ד, שיווק וכו’. ויש גם את ההוצאות המשתנות. אלו שבלעדיהן פשוט אין עסק:
החסות שקונה “קפה יעל” על מנת להדהים אותנו בסלט קיסר אולטימטיבי.
הואזות הצהובות האופנתיות בחנות הדגל המעוצבת.
מסך הרקע המנומר שרכשה יעל הצלמת לסטודיו העדכני
וכמובן הבדים והגזרות לקולקצית הביגוד החדשה של י.ט.ט.ע.

מעט מאוד מההוצאות הללו ניתן לקצץ כדי שהעסק המקסים “יעל טעם טוב עיצובים” ימשיך למשוך אליו לקוחות.
כי בעסקים קטנים, איך לומר, המרחק בין סך ההוצאות להכנסות הוא מזערי עד אפסי.

הם צומחים עקב בצד אגודל, מתבססים על ההון העצמי – או בעברית פשוטה, על הכסף שהביאו מהבית, וגם על הון חוזר – שזה הכסף שהם מקבלים ממכירת המוצרים והשרותים שלהם. וכן, יש להם גם הלוואה קטנה שלקחו מהבנק כדי שיוכלו לממן את הפעילות הצומחת (מאה מאתיים אלף שקל, לא דומה להלוואה הקטנה של מיליארדים שלקח תשובה כדי לממן את הפעילות שלו).

י.ט.ט.ע היא עסק קטן, מצליח וצומח והחברה דווקא פנתה בעבר לקרן להלוואות בערבות מדינה, אך זו סירבה לאשר לה הלוואה. הדוחות הכספיים היו מאוזנים מדי, לא הציגו פוטנציאל צמיחה מטורף. ככה זה עסק קטן בתחום הלייף סטייל. לא בדיוק השפיץ הטכנולוגי המבטיח.
הבעיה היא שבמציאות הכלכלית המשונה, הפלא זה פלא, ההוצאות קודמות להכנסות. בום. ההתחייבויות של יעל  כבר נעשו. עכשיו לא נותר לה אלא לצפות שהחיים יקרו כמתוכנן, שהמכירות יקרו במועדן, ושהלקוחות יבואו ויפתחו את כיסן.

כי ברגע זה, בתומה של עונה, בתחילתה של תקופה, בטרם עידן פוליטי חדש, או על סיפו של פי פחת, ברגע זה – יעל שמה את כל יהבה ומחוייבותה ונכסיה על המשך עתידה של החברה שהקימה במו ידיה. ברגע זה, התחייבויותיה של יעל בשיא וכיסה ריק כפי שלא היה זה זמן.
אך, אל פחד. הגברת טעם טוב היא אשת עסקים ממולחת ומנהלת תזרים מזומנים מתוכנן היטב. היא שיערה באופן שמרני כיצד יראה זרם הכנסותיה, פרשה את התשלומים על התחייבויותיה בהתאם ותיאמה זאת עם הספקים.

אין בה מורא, אלא ציפיה נחושה ודרוכה.
מצד שני, אין לה גם שום חסכון סודי או רשת בטחון שתאפשר לה לספוג חודש או חודשיים ללא מכירות. במהלך התקופה הזו יעל תמשיך לשלם משכורות לעובדים, תעמוד בהתחייבויותיה לספקים ובמהרה תשאר ללא מזומנים, ללא מימון אך עם הרבה התחייבויות שלקחה על עצמה באופן מושכל ואחראי.

ומה אם יעל היא אם יחידנית? או שבן זוגה עובד איתה בעסק הנפלא שבנתה?

המדינה מציעה לה תמיכה בדמות הלוואות מהקרן לסיוע בערבות מדינה. האם יעל יכולה להרשות לעצמה להכנס להתחייבות נוספת ולקחת הלוואה? האם תוכל לשכור את שירותיו של משרד המתמחה בהגשת בקשה להלוואה שכזו? סביר להניח שלא. וזה בדיוק ההבדל בין יעל טעם טוב עיצובים וחברת דלק למשל. זו האחרונה, שווה בעקבות הארועים האחרונים פחות מההתחייבויות שיש לה לבנקים. אבל כשתשובה מתעטש, הבנקים רועדים ומפחדים מקורונה. כשיעל תתעטש הבנק יעקל לה את החשבון וישלח אותה לבידוד כלכלי.

CO.CO היא עסק קטן. אולי בינוני. ובמזל של עניים, כיוון שאף פעם לא היו לנו אמצעים מספיקים, נאלצנו לפתח מודל כלכלי אחר, חדש, תפור למידותינו וחזוננו.  
כך נולד הרעיון לאפשר ללקוחות להיות שותפות בעסק.
זה מה שהכתיב את פיתוח פלטפורמת המכירות האינטרנטית במקביל לחנויות פיזיות.
כך התפתח המנגנון של ה PreOrder, שמאפשר לרכוש את הדגמים טרם הגעתם למכירה. הרכישה המוקדמת מסייעת במימון הייצור והלקוחות נהנות מהנחה של 30% לפחות. (מתי פעם אחרונה נתת הלוואה למישהי וקיבלת אותה בחזרה עם 30% ריבית?)
כך נולדה רשת החנויות הביתיות שמאפשרת לקבוע פגישות אישיות ולקבל שרות סטיילינג ועצה טובה אחת על אחת.
הרבה מזל, שלא ברור אם יספיק בבוא יום הדין, אך לבטח יקל לצלוח שעה קשה זו.

אלף שלוש מאות שבעים ושלוש תודות לשותפות, ושלוש עשרה אלף שבע מאות ושלושים תודות ללקוחות שממשיכות לתמוך בנו בעת הזו. מאחלת לנו שנגיע ליום שבו כשאנחנו נתעטש, הבנקים ימהרו להגיש לנו טישיו.
ונוכל להגיד להם, לא תודה, מסתדרות לבד. את המימון אנחנו מקבלות מהשותפות שלנו.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן