מנכ”לית יאהו דרשה מהעובדים שלה לבוא לעבודה במקום לעבוד מהבית. למה בעצם זה לא רעיון רע בכלל ואיך כל זה קשור לשיפור מעמד האישה צפרא פרלמוטר

מריסה מאייר. אם גברים ונשים היו מתחלקים בנטל הבית באופן שווה, אולי העובדה שקיבלה את תפקיד המנכ”לית בזמן ההיריון, ושחזרה לעבודה תוך שבועיים לא היתה מעוררת כזאת התפעלות

 

לכבוד יום האשה הבינלאומי שכולם ממהרים לחגוג אותו ב”מתנות” שמובילות לקניות, יצא כל העולם ובעלה על מנכ”לית יאהו החדשה, האם הטרייה, הקוסמת שהביאו מגוגל כדי שתציל את הפורטל הותיק והמג’עג’ע שעיקר נכסיו הם תהילת עבר ואגף פיננסים מופלא מאין כמותו.
כל חטאה של מאריסה מאייר הוא שהיא ביקשה מהעובדים שלה לבוא לעבודה. ממש כמו פעם. כשאבא ואמא היו קמים בבוקר, מכינים סנדוויצ’ים, מנשקים את הילדים לשלום, ויוצאים לשדה, לבית החרושת או למשרד. טריוויאלי מאריסה ידידתי. אפילו היום עדיין יש מקצועות שדורשים זאת: מנהלת בנק, שופט, רופא, אחות, מלצרית, ברמן, מורה, מוסכניק ועוד ועוד.

אלא שההייטק, מאז שזרח כמטאור המושיע של כלכלת ישראל והעולם בפרט, נדמה שהוא מעל לכל. מאחר ופתאום אפשר לעשות כמעט כל דבר מכל מקום, אז צריך להשתמש בזה, אחרת בשביל מה המציאו את זה? תרבות העבודה מהבית או מבית הקפה מאפשרת גמישות, ורבים רואים בזה את המפתח העיקרי לשילוב נשים בשוק העבודה. הקריאה לחזור לנורמות הישנות של עבודה במקום העבודה עוררה תרעומת גדולה אצל פמיניסטים לכאורה. ועדיין לא זכור לי שראיתי סקר שמראה שרוב עובדי ההייטק הם נשים. מה שכן, זה מאפשר לאגדת הוונדרוומן לפרוח ביתר קלות.
למעשה עכשיו הזמן להחזיר לחיים את סופרמן. זה שיכול לנהל את הסטארטאפ שלו תוך כדי שהוא מחליף חיתול, סוגר עסקה בטלפון, מנהל שיחת ועידה בסקייפ עם צוות המכירות באמריקה ושומר שהאורז לא יישרף. חלוקת העבודה בתוך המשפחה היא כבר מזמן לא ענין מגדרי אלא אישי לגמרי. הרוב המפתיע עשוי לחשוב שללכת למשרד יותר כיף מלעשות כביסה, כנראה תורם יותר לקידום מקצועי ובסוף גם משפר את הסיכוי לרווחה כלכלית. נשים צריכות להבין את זה כבר ברגע שהן מתחילות לקשקש שמלות כלה במחברת. רוב הגברים כנראה לא יתנדבו להוציא את הילדים מהגן בארבע ולהעסיק אותם במונופול עד ארוחת הערב (מי המציא את המשחק האין סופי הזה?).
כמו שעשירים לא יתנדבו להתחלק בכסף שלהם עם העניים או עם העובדים שלהם באופן שוויוני יותר. מי המציא את האגדה המטומטמת הזו שבכירים צריכים להרוויח פי 1000 מהעובדים שלהם אחרת הם יעזבו? שחברות צריכות לחלק בונוסים אדירים למנהלים ובעיקר לבעלים בלי קשר לביצוע? הסיבה היחידה שתגמול בלי פרופורציות וקשר לביצועים הפך לנורמה – היא כי זה אפשרי! הרי אם היתה הגבלה בחוק לכל החברות, התחרות החופשית היתה מתרכזת הרבה יותר במהות ופחות בסכומים כי אלו היו מתכנסים אצל האחוזון העליון לאותו מספר פחות או יותר. אם היה מובן מאליו שנשים וגברים מתחלקים בנטל הבית באופן שווה, לא צריך היה לדבר בהתפעלות כל כך גדולה על מאריסה מאייר אחת שקיבלה את תפקיד המנכ”לית בהריונה, וחזרה לעבודה שבועיים אחרי הלידה.
תרבות העבודה הגמישה צריכה לאפשר לנשים לבחור טוב יותר. את בני זוגן. אל תקנו את השטויות האלה ש”הכסף שהולך על מטפלת זה בדיוק המשכורת שאת מביאה הביתה אז עדיף כבר שתיהני מגידול הילדים”, אל תאמיני לטיעון העבש ש”מה יהיה עם הקריירה שלי והקידום הכלכלי שלנו, אם עכשיו תצאי לפוסט דוקטוראט?”. אם הנשים יבחרו טוב יותר את בני זוגן וידאגו לקדם את עצמן לפחות כמו שהן תומכות בקידום של הגבר שלהן, השיח על תקרות זכוכית, בדידות נשית בדירקטוריונים ולמה אי אפשר לעבוד מהבית, ישתנה ויעלם.

תזכרי כמה נעים להתרכז שמונה שעות בעבודה מסודרת במקום לדלג בין החוגים לבישולים לישיבות. תדמייני כמה נעים להיות בלתי תלויה כלכלית. ותזכרי שזה תהליך ארוך שמתחיל בבחירה הכי חשובה בחיים שלך: בן זוגך ושמלת הכלה. ואם חס וחלילה הוא יבגוד בך עם חטובה אחרת שתקדש את הקריירה שלו ועגל הזהב שבצידה, ותישא את האגו שלו על כפיים – תזכרי שהוא אשם! היא בסך הכל האלטרנטיבה שמאפשרת את הנורמות הפסולות.

חדש בחנותלחנות

7 תגובות על “נשים וגברים עניים ועשירים ומאריסה מאייר אחת

  1. עידית אומר:

    כתבה מאלפת, חכמה, שנונה וכל כך צודקת. מסכימה עם כל מילה

  2. עפרה אומר:

    הכל נכון, ורק תוספת: גם אחרי שבוחרים טוב, חשוב להמשיך ולהתעקש על כל זה, להתעקש לצאת לעבוד, להתקדם ולהרוויח. להתעקש גם כשכמעט כל מי שמסביב עודה אחרת.

  3. דלית יסעור-בורוכוביץ אומר:

    מכיון שנשים בשוק העבודה זה הנושא שהוא “כרטיס הביקור” המקצועי והאידיאולוגי שלי, אני רוצה להוסיף לדברים חיזוק:
    1 – מי הם המתנגדים למהלך של מאייר, אותם “עובדי החברה”? מן הסתם רובם (ובודאי המרויחים הגדולים) אינן נשים… ככה שלא מדובר דווקא בנושא של הרעת תנאים לנשים.
    2 – יותר ויותר מחקרים מראים שעבודה מהבית היא פתרון גרוע במיוחד בשביל נשים, חסר גבולות ותגמול, ומצויין כדי להרחיק אותנו (שוב!) ממוקדי קבלת ההחלטות, הכוח וההשפעה (שזה לא אצלנו במטבח…)

    אז סחתיין על מאריסה מאייר, וחאלס לגילגולי עיניים צדקניים: מי שמתייחסת אל עצמה כאל אדם בוגר ועצמאי צריכה להתעקש להיות עצמאית כלכלית, גם אם יש לה בן זוג שמרויח היטב.

  4. זואי אומר:

    פעם איש מאוד חכם אמר שהכל יחסי בעולם הזה. הגברים התחילו לעזור יותר לנשים בבית ובגידול ילדים (בינינו, הן גם נהיו יותר נשים 😉 ) . בעלי עובד בהייטק שנים רבות והוא כל יום מגיע לעבודה (ולא, הוא לא מנהל). מאוד הפריע משפט: “אלא שההייטק, מאז שזרח כמטאור המושיע של כלכלת ישראל והעולם בפרט, נדמה שהוא מעל לכל”. אין בו סובלנות ואימפטיה והרבה מלקוחות של האתר יכולות להיות עובדות הייטק (שד”א לא מהווה אחוז כ”כ קטן כפי שמסופר בכתבה) ולדעתי מילים אלה יכולות לפגוע.
    עוד משהו שמאוד הפריע בכתבה: הרבה האשמות של בני זוג. אף אחד, אבל אף אחד לא יכול להחליט בישבילך. אם את סגורה על החזון, על המטרה (דוקטורט או קרייה, או פתיחת עסק או כל דבר אחר) ואת מאמינה בעצמך, בן זוג רק יתמוך בך. אין צורך להעביר אשמה על מי שנמצא לידך בגלל הפחדים שלך, בגלל המעצרים שלך. ואם בן הזוג למרות העיניים הנוצצות שלך, למרות החיוך, הביטחון, הסיפוק שלך ממעשייך או מתוכניותך לא מועניין לשתף פעולה, לתת לך יד – אז בעיה היא בזוגיות ולא בעיסוקך.

    • צפרא אומר:

      אכן בעלים רבים עובדים בהיטק, ורבות מחברותינו הטובות ביותר גם כן. ואני הכי בעדן! ומגיע להן להתרכז בעבודה – מהמשרד, לא מבין הסירים במטבח. לגבי החלק השני, הלוואי ובן זוג תומך היה ענין כה פשוט ושגרתי. (אני אומרת כל הזמן לבן זוגי שהוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל), מכיוון שהמספרים והמציאות מראים אחרת – ראי את תגובתה של דלית יסעור בורוכוביץ – טוב שהזוגניות הצעירות יקחו זאת לתשומת ליבן

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן