נדמה כי קיים קשר הדוק בין חצבים לצבים. משמע, עם התקררות קלה של מזג האוויר, ניתן לשלוף מהמדפים העליונים את ה-turtlenecks, הידועים גם כצווארוני הגולף.

 

hatsav

כה הדוק הוא הקשר עד כי הוא מתועד היטב לאורך ההיסטוריה.

צווארונים דמויי-גולף היו “הדבר החם” באיזור המאה ה-15. בתחילה שימשו את החיילים לבושי השריונות המכאיבים בשדות הקרב. לאחר מכן הופקעו-אופנתית לטובת בית המלוכה, עת המלכה אליזבת’ הראשונה עשתה שימוש בצווארון גבוה, מרשים ומכסה-צוואר.

אלינור רוזוולט בצעירותה. עטויית גולף.
אלינור רוזוולט בצעירותה. עטויית גולף.

במאה ה-19 הם שבו להיות נחלת הכלל, והפכו לחלק ממדיהם של שחקני-פולו (מכאן שמם הלועזי Polo Necks), ומאוחר יותר גם לחלק ממלבושי היום-יום של פועלים וחיילי-הצי. פרקטי-שיק במיטבו. בתקופה זו בדיוק עושות בהם שימוש גם נשים כחלק ממלתחת הספורט שלהן (בשילוב עם שרוולים תפוחים היטב וגזרה צמודה, לא ממש ממש נוח, כך נדמה).

הסופר והעיתונאי ג’ון ברנדט כתב פעם על צווארון הגולף לעיתון “אסקווייר”: “צווארוני הגולף היו קוראי התיגר הנועזים ביותר על הסטטוס-קוו. הם היו תמונתה של הגבריות, מדיפים ניחוחות של ספורטאים, אתלטים ואפילו מפקדי צוללות. פשטותם העיצובית הפכה, בהשוואה אליהם, את העניבות למסורבלות ומיותרות”

בשנות ה-20 של המאה הקודמת הפך נואל קרופורד, שחקן-זמר-מלחין-מחזאי ואושיית סטייל ידועה, את הגולף לטרנד אופנתי מעמד-ביניימי בארה”ב.

אבל אז – תפנית בעלילה – הפמיניסטיות מאמצות את צווארון הגולף כפריט יוניסקס, וכסמל לשיוויון בין המינים, והחל מאמצע המאה ה-20, חולצות-גולף שחורות הופכות לסמל למרדנות רדיקלית בקרב אקדמאים, פילוסופים, אמנים, חברי הזרם האקזיסטנציאליסטי ואינטלקטואלים אחרים. “הלאה לכן, חולצות צווארון ועניבות!” זעקו צווארוני הגולף ההדוקים והנונשלנטים.

אחד משיאי תהילתו הגיע כמה שנים לאחר מכן, ב-1957, בסרט “פנים מצחיקות” (Funny Face) בכיכובם של אודרי הפבורן ופרד אסטר. אודרי הפבורן לובשת במהלך הסרט שילוב של חולצת גולף שחורה, מכנסי סקיני שחורים ונעלי בלרינה שטוחות שחורות, וצורבת את תודעתנו לנצח בכל הנוגע לשיק הבלתי מתאמץ שלה ושל צווארון הגולף גם יחד.

תמונות נדירות של אודרי מהספר Audrey Hepburn: The Paramount Years
תמונות נדירות של אודרי מהספר Audrey Hepburn: The Paramount Years

אם צווארון הגולף הוא תחליף לחולצות מחויטות ועניבות, חשבו סטודנטים צעירים (שעד כה חלשו על סגנון אפודות-מעויינים-עניבות-חולצות-מכופתרות מובהק), הרי שגם אנחנו יכולים לאמץ אותו. כך מיתן צווארון הגולף את מרדנותו, והפך לסמל לסגנון מוקפד ונקי.

היום ג'קלין קנדי-אונסיס ומרילין מונרו לבטח היו מגיעות לעיתוני הרכילות תחת הכותרת "מי לבשה זאת טוב יותר?"
היום ג’קלין קנדי-אונסיס ומרילין מונרו לבטח היו מגיעות לעיתוני הרכילות תחת הכותרת “מי לבשה זאת טוב יותר?”
בוב דילן, כמה שנים מאוחר יותר, משחק שחמט בגולף הדוק גזרה. ניחוחות המרד עדיין כאן.
בוב דילן, כמה שנים מאוחר יותר, משחק שחמט בגולף הדוק גזרה. ניחוחות המרד עדיין כאן.

הקאמבק המזהיר שעשה צווארון הגולף ב-2012 בקמפיין המותג Celine, מצטרף לדבריו של המעצב הנודע Halston שאמר כי “צווארוני הגולף הם הבגד הנוח ביותר שאדם יכול ללבוש. הם נעים יחד עם גופך, והם גם מחמיאים, בגלל שהם מדגישים את הפנים ומאריכים את הגזרה. הם הופכים את החיים לקלים כל כך; אפשר ללבוש אותם לעבודה, ואחר כך לזרוק מעליהם ג’קט, והם הופכים מיד להרבה יותר אלגנטיים. אפשר ללכת לאן שרק רוצים”.

חורף 2016
חורף 2016
גולף פסים בורדו
גולף פסים בורדו
גולף פסים כחול
גולף פסים כחול
גולף ללא שרוולים בריק
גולף ללא שרוולים בריק
גולף ללא שרוולים ירוק
גולף ללא שרוולים ירוק

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “זרם הגולף – כיצד הפך צווארון הגולף ממהפכן לקלאסיקן?

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן