לא תצעדו לבד

מילון טקסטילי שימושי

בניגוד לסיבים הטבעיים האחרים – כותנה, פשתן, צמר ומשי שמקורם בטבע ואשר גדלים בצורה חוטית, סיב הויסקוזה מיוצר באופן תעשייתי. השילוב הזה מייצר לעתים קרובות בלבול ומבוכה בשאלה האם הויסקוזה היא בד טבעי?

ויסקוזה, או בשמו העברי, זהורית, הוא סיב מלאכותי המורכב מנסורת עצים. הנסורת מושרית בתערובת נתרן וזמן ההשריה הוא שקובע את צמיגות הנוזל ממנו עושים את הסיב. הצרפתי אלרי דה שרדונה עמל על המצאתו החל משנת 1891, לאחר שפיתח את הסיב הסינטטי הראשון, אך את הפטנט עליו רשמו שני מדענים בריטים זריזים יותר וצדיקים פחות בשם שארל קרוס ואדוארד ביוון. בשנת 1896 הם הקימו את חברת British Viscoid Co. Ltd כדי לממש את התהליך ולהתחיל לייצר את הזהורית שהתחילה את דרכה כחומר הבסיס לייצור צלופן אך את דרכה לתהילה פילסה בשנת 1924 עת יוצר סיב הזהורית (rayon) ממנו החלו לייצר בגדים. במשך כל אותה תקופה הזהורית יוצרה מעצים, ורק בשנת 1938 הצליחו מדענים לייצר את התאית ממולקולות סינתטיות. מאז רוב הזהורית מיוצרת במעבדה, עם נדיעה רופפת מאוד לטבע.

הקופרו, אחיו הקונספטואלי, הוא סיב שמורכב מגרעין הכותנה, מיוצר באופן דומה, והוא עובר תהליך כימי שנותן לו את הברק והגמישות שאין לבדי כותנה רגילים.

מבחינה אקולוגית, ייצור הבדים הטבעיים הוא הרסני שכן הוא צורך כמויות אדירות של מים ואנרגיה ושליש בלבד מיבול הכותנה צולח לכדי בד גמור. הבדים הסינטטיים לעומת זאת צורכים משאבים פחותים והם תוצרי לוואי של תעשיית הנפט.
הויסקוזה והקופרו, שני ייצורי הכלאיים של בין טבעי למלאכותי, משמשים כתחליפי בד המשי היקר והיוקרתי, אז אם אינך חפצה להיפרד ממיטב המזומנים, או אם את פעילה למען זכויות בעלי החיים ואינך תומכת בתהליך טווית המשי, הנה לך שני תחליפים מלאכותיים נפלאים שנותנים את אותה ההרגשה, אותו המראה, בלי רגשות האשם הכספיות וההומניטריות.

חדש בחנותלחנות

7 תגובות על “ויסקוזה וקופרו – טבעי מהמעבדה

  1. אורית עריף אומר:

    אבל איך הבדים האלו מתנהגים על הגוף? האם הם נצמדים?
    יש כמה חולצות ושמלות ששמתי עליהן עין אצלכן, עשויות ויסקוזה. אני חוששת שכשאלבש אותן הן יצמדו לכל כפלול שומן אצלי… אני מידה 44 ומתצלום הדוגמנית אינני יכולה ללמוד איך זה יתנהג אצלי.

    • חנה אומר:

      בדיוק אותה הבעיה אצלי. לא יכולה ללבוש ויסקוזה. נצמד לגוף וחונק. בניגוד לכותנה ופשתן וגם rayon שלפי הכתבה עשוי גם מעץ (כרגע בדקתי וזה אכן נכון), אך החומר הזה הוא מאוד נוח לגוף שלי ואני לא מרגישה כשאני מזיעה. לעומת זאת, ויסקוזה נדבקת כולו וממש מחניק.

  2. עליזה אומר:

    איפה את חיה ? הויסקוזה לא חדשה בשוק בארץ. לי היו בגדים כבר לפני כארבעים שנים. בזמנו הבד נארז על ידי מיחזור כותנה

  3. מאיה אומר:

    סקירה של מקורות אמינים ברשת מוכיחה שויסקוזה היא הרבה פחות ידידותית לסביבה מכותנה, שהיא אחראית לכמויות אדירות של כימיקלים שמחלחלים לסביבה, ושהיא מובילה לכריתת יערות נוספים. למשל:
    https://www.theguardian.com/sustainable-business/zara-h-m-fashion-sustainable-forests-logging-fabric
    וגם
    https://goodonyou.eco/material-guide-viscose-really-better-environment/

  4. segu jay אומר:

    לא נראה לי שלבשתם ויסקוזה. זה הבד הכי נשפך שיש. לשמנמנות שבינינו, קחו מידה גדולה יותר שלא יהיה צמוד. זה לא בד אלסטי שצמוד מטבעו. להיפך. מתנהג כמו סאטין ועם תחושה של כותנה וחוסר משקל. אידאלי לימי חמסין לחים. הבד היחיד שאני יכולה לסבול ויש לי עור רגיש. כנראה לבשתן משהו אחר או תערובת עם בדים אלסטיים סינתטיים שגורמת להזיע כשחם. לבשו מאה אחוז ויסקוזה ופשוט לא תרצו אחכ ללבוש שום דבר אחר. זה בד נשפך שמראה רק את קימורי החזה ומסתיר את כל השאר ומחמיא לכולן. אבל רק מאה אחוז ויסקוזה לבגד קיצי. לבגד חורפי, שיהיה לפחות 70 אחוז ויסקוזה. בהצלחה בנות יקרות שלי

  5. לינה אומר:

    בגד שעשוי וויסקוזה לא נצמד לגוף בשום פנים ואופן. טעות גדולה לחשוש שהבד הזה ייצמד ולא יראה טוב. גם בחורף וגם בקיץ מומלץ. נראה ומרגיש משי

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן