החודש, יצויין לא רק יום הולדתה של האומנית פרידה קאלו, אלא גם יום פטירתה; האומנית נפטרה ב- 13 ביולי 1954 והיא בת 47 בלבד. כאשר נשאלה מתי נולדה ענתה קאלו תמיד- ה- 7 ביולי 1910, וזאת מכיוון שרצתה ששנת לידה תהיה השנה שבה התחילה המהפכה המקסיקנית, אך תאריך לידתה האמיתי הוא ה- 6 ביולי 1907. קאלו הייתה אקטיביסטית בנפשה, ואהבה עמוקה ושורשית למולדתה מקסיקו היוותה את הכוח המניע בחייה כמו גם באומנותה.

קאלו גדלה בקויואקן אשר במרכז מקסיקו, בבית הכחול (שלימים הפך למוזיאון על שמה), שבו גם נפטרה. אביה, קארל וילהלם היה צלם גרמני שהיגר למקסיקו והתאהב באינדיאנית- מקסיקנית בשם מטילדה קלדרון- אמה של פרידה. שני ההורים שילבו בחייה של בתם את החיים הבוהמיינים- חופשיים, יחד עם אדיקות ומסורת קתולים. שילוב זה יצר בפרידה רב- תרבותיות ותחושת עצמיות חזקה, אותה הביאה לידי חקר וביטוי בעשרות הדיוקנאות העצמיים שלה. בנוסף על כל אלו העניקו לה הורייה את אחד השמות הארוכים בעולם- מגדלנה כרמן פרידה קאלו קלדרון (עכשיו תנסו להגיד את זה מהר בלי להתבלבל). 

אומנות טובה מביאה אותנו לשאול שאלות על החברה. אומנות מצוינת מביאה אותנו לשאול שאלות על עצמנו.
מי אני? שאלה אל זמנית שהיוותה השראה מתמדת לקאלו, שמעל שליש מיצירותיה היו פורטרטים עצמיים. בחלקם פשוט הייתה היא כפי שניבטה במראה; ובחלקם, כפי שניבטה בעיני עצמה. 
לפעמים אני אישה, לפעמים אישה עם שפם, ולפעמים אני אישה עם שפם ויש לי קוף על הכתף. ובכל אלה אני פשוט אני, כל אלה הם המציאות כפי שחווה אותה פרידה.

They thought I was a Surrealist, but I wasn’t. I never painted dreams. I painted my own reality.” ציטוט של פרידה מראיון למגזין טיים ב- 1953.

חייה של קאלו היו, בלשון המעטה, מורכבים. בגיל 6 חלתה במחלת הפוליו שריתקה אותה לביתה והביאה אותה לנכות. בגיל 18 הייתה מעורבת בתאונה דרכים קשה ונאלצה שוב להיות מרותקת למיטתה, דבר אשר למרבה המזל הוביל אותה לציור, אך כלל בתוכו מעל 30 ניתוחים קשים שגבו ממנה מחיר נפשי גדול.
כפי שאמרה בראיון למגזין טיים שנה לפני פטירתה, הציורים היו המציאות שלה ומהם עולה באופן חד וחותך הייסורים שנגרמו לה כתוצאה מהתאונה. 

בגיל 23 נקלעה קאלו לתאונה קשה אף יותר- נישואיה לדייגו ריברה.

ריברה היה אומן מפורסם בעצמו שיצר ציורי קיר עצומי מימדים, הזוג הכיר דרך המפלגה הקומוניסטית המקסיקאית ונישא לאחר שנה של היכרות.  אלו היו הנישואים השניים של דייגו אליהם נכנס כאשר יש לו ארבעה ילדים משלוש נשים שונות. הפרש הגילאים בין בני הזוג (ריברה היה מבוגר מקאלו במעל 20 שנים) הוביל אותם לנסות להרות באופן מידי, אך בעקבות מצבה הגופני הקשה עברה קאלו מספר הפלות כואבות אותן תיארה בסבל חד בציורה “בית החולים על שם הנרי פורד”. 

אחרי ההריון השלישי שהסתיים גם הוא בהפלה היא מגלה שריברה ניהל רומן עם אחותה. מה שנקרא – נסיך.

גילוי זה מביא את קאלו לצאת למסע עם עצמה, היא נוסעת לטיול חברות בניו יורק, מתחילה מספר לא מבוטל של רומנים, ועושה הרבה אומנות לפני שהיא חוזרת בסופו של דבר לריברה.

“I have suffered two grave accidents in my life, one in which a streetcar knocked me down… The other accident is Diego.”

ציטוט מתוך Novedades כתב עת מקסיקני.

פרידה ודייגו היו נשואים עד ליום מותה, נישואיהם ידעו בגידות רבות ואף שנה של גירושין שבסופה חזרו זה לזו. כשנה לאחר מותה נישא דייגו בשלישית בעודו בן 69, בכך שמר על הסטטוס שלו כ ‘נסיך’. 

היצירה הייתה מרכז חייה של קאלו, ועל אף הסבל הרב שידעה- בין אם נפשי או פיזי, אמרה שכל עוד היא יכולה לצייר היא מאושרת. ועושה רושם שכפי שחיה כך מתה- כאובה בלבה ובגופה אך אוחזת במכחול.

האהבה הגדולה ביותר בחייה של פרידה לא הייתה דייגו, כי אם מקסיקו ומערכת היחסים המשמעותית ביותר שלה לא הייתה איתו כי עם עצמה. ראיה לכך היא בחירות הלבוש שלה אשר מראות אישה שמכירה את עצמה וחוגגת את מי היא. אישה מקסיקנית, עצמאית, יצרית ויצירתית. 

השילוב בין הפרחים והקישוטים התמידיים בשערה והשמלות המקסיקניות הצבעוניות עד מאוד היו סימן ההיכר שלה. דמותה הפכה כתוצאה מכך לאחת המוכרות ביותר בעולם המערבי ולאייקון ממוסחר שניתן לרכוש בשקלים בודדים כהדפס על חולצה, גרביים ואפילו סיכה שמציגות אישה עם גבה מחוברת צעיף צבעוני ופרחים בשיער. 

וזו התמצית- אני מי שאני פשוט עם קישוטים.

ואם פרידה הייתה חיה היום, מה הייתה לובשת?

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן