חזרת לעבודה? את כנראה ברת מזל. יותר ממיליון עובדים הוצאו לחל”ת, מתוכם 60% נשים. חלק גדול מהן לא תחזורנה לעבודה כי הן מרוויחות “משכורת שניה”. כי כשבן זוגך מרוויח יותר ממך, רוב הסיכויים שתחליטו יחד שמשכורתו חשובה ממשכורתך.

הקורונה החזירה את הנשים לתפקידים ההיסטוריים אותם נאבקו לשנות במשך עשרות שנים. בית וילדים. הרבה חזיות נשרפו כדי להניע את התנועה הפמיניסטית לשינוי וקידום שוויון לנשים. ולמרות שהמצב השתפר לאין ערוך, עדיין אנחנו מתקשות להשיג שוויון והשפעה במידה הרצויה לחברה. כן, גם לגברים.  החברה האנושית מקדשת את בעלי הכוח. התרגלנו מאז ימי המערות ועד ימי הקפיטליזם העליזים.

בין אם מדובר בכוח כלכלי, אינטלקטואלי או פיזי, מובטח שבשעת שבר, הכוח תמיד מנצח. כשהכוחות המניעים את העולם מזוהים במידה רבה עם המין הגברי, הברירות העומדות בפני הנשים אינן רבות. אנחנו יכולות להילחם על שינוי הכוחות הללו, או להתחמש בהם. שתי הדרכים לגיטימיות, וכנראה שיש לפעול במקביל.

זה לא הוגן שכסף, שרירים ושכל, נחשבים יותר מחמלה, שוויון וצדק. אבל זה המצב. על הכוח הפיזי אפשר לוותר, חבל על המאמץ. אבל כח הכסף וכח השכל הם בהחלט בהישג ידינו, ולכן חשוב שנשקיע מאמץ בצבירת הכוחות הללו הנתפסים כיום כחשובים, לצד מאבקנו העיקש להזיז את הפוקוס הערכי.

זה לא פשוט, אולי אבוד לדור שלנו, אבל אפשרי לגמרי עבור בנותינו שתיכף יגיעו לפירקן.
אלו שאוטוטו יתחתנו לנצח מאהבה בוערת, אלו שילדו ילדים, שירצו לגדלם בעיקרון הרצף ולתת להם את הטוב ביותר, אלו שעלולות בטעות לבחור להישאר בבית עד שהילדים יגדלו קצת.
אלו הן הבנות, שתוכלנה לשנות את העולם. כל שנדרש, בדומה לגברים, היא נחישות, התמדה ותעוזת חלציים.

איך? ובכן, בתי היקרה, כך, בחמישה צעדים:

  1. תבחרי נכון!  אהבה זה חשוב, בחור מוצלח זה שווה, אבל הכי חשוב ושווה זה בחור שיבין שהילדים שאתם עושים הם של שניכם, שהם יכולים לגדול מוצלחים גם אם אמא שלהם עובדת, שילדים חולים זה טבעי, ואין צורך להניק אותם עד גיל שש בשביל שלא יצטננו.
    בחרי לך חבר שיבין שלצאת מהעבודה בארבע זה קשה, ולכן שיתרום בבקשה את חצי השבוע שלו.
    בסבירות גבוהה שבין גיל שלושים לארבעים תזרעי את זרעי העתיד של חייך – משפחה, קריירה, משכורת. גם אם זו תלך כולה למטפלת. היא תתפרנס ממך חמש שש שנים, אבל, כשהילדים יגדלו, לך יישארו הרבה שנים להתקדם ולשפר את שכרך. שלא לדבר על הכיף של ערב מאוחר במשרד, בעוד אישך מתמודד עם קולות השבר של ילדים עייפים ורעבים.
  2. צאי לעבוד!  עצמאות כלכלית היא ישות חמקמקה שצריך לבנות יחד. פחות מעניין כמה כל צד מכניס, חשוב שכל צד יתפרנס. מאזן הכוחות הזה הוא הביטחון שלך ליום סגריר, בו חלילה הסטטיסטיקה תשלוף ציפורניה ותגרוף אותך למעגל 50% הזוגות המתגרשים. אם האהבה תנצח, שניכם תרוויחו, אם חלילה לא, את לא תינזקי. נוכחותך בשוק העבודה היא תרומתך לשוויון מגדרי.
  3. העסיקי נשים!  נכון, זו אפליה, גם לגברים מגיע להתקדם, אבל צריך לפעול בדחיפות, לפני שאי השוויון ירסק אותנו חברתית, ולכן יש לגייס כל אשה שחפצה להתפרנס לשורות צבא הכלכלה לישראל. מנקות, מנהלות, מוכרות. ככל שיהיו יותר נשים במעגל העבודה, יגדלו הסיכויים שחלקן תפתחנה קריירה ותתקדמנה. גם אם את מנהלת מתוסכלת שמשתכרת 30% פחות מהקולגה הגברי הריקא שלצידך, עשי את עבודתך באהבה, שאפי למעלה והמשיכי לאכלס נשים נוספות לצידך.
  4. התעמקי במצבך הכספי! בין אם תבחרי להצטרף לתאגידים, לשרות הציבורי או להקים עסק משלך, כסף יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים. תצטרכי לנהל תקציב או להבין מהי ריבית, להחליט אם לקחת הלוואה, או לגייס שותפה. אם תגיעי לעמדת ניהול וקבלת החלטות, תצטרכי לעתים להפשיל שרוולים ולטבול את הלק ג’ל ברפש כדי לתקן דברים. תצטרכי ללמוד להאמין ברעיונות שלך, לחשב סיכונים ובעיקר להבין שאם את רוצה ממש להצליח, בסוף תצטרכי לעשות את כל מה שאת מדברת עליו. כל החזקים והעשירים שאת רואה בטלוויזיה התחילו כמוך, רק עם בטחון עצמי מובנה ותעוזת חלציים בלתי רגילה (ולא בהכרח מבוססת).
  5. הצלחת!  עלית לגדולה, צברת מעמד או כוח או הקמת אימפריה שמעסיקה בעיקר נשים. הן אולי משתכרות פחות, זהירות יותר בהתנהלותן המקצועית,  חסרות כמה שעות ילדים ובית. הסתכלי סביב, ראי את חברותייך הפרופסוריות, אחיותייך היזמיות, תאומות הנפש שהתקדמו בסולם הדרגות. חלפו עשרים שנה והנה אתן הרוב בשוק העבודה! ועכשיו שהשתלטתן על מרכזי הכוח האינטלקטואלי והכלכלי,  תוכלו לצמצם את פערי השכר, להנהיג שוויון מגדרי בדירקטוריון, להקים מפלגה, לקיים כנסים בהם מחצית הדוברות תהיינה נשים ולמנות מנכ”ליות שינהיגו אמות שכר סבירות, כמו שצריך, לא כמו גברים.

בתי, כשכל זה יקרה, תוכלו את וחברותייך להחליט את מי להריץ לפוליטיקה, כיצד לחלק את רווחי הגז, ומה לעשות כדי לשמור על הדמוקרטיה, או על ילדינו שבצבא. ועד אז, לכי לעבוד! כי כל עבודה יכולה להפוך לקריירה. צריך רק לרצות.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן