בערב החג נפזר ברכות נאחל איחולים, נקווה לשנה טובה אבל מה שברור יותר ויותר זה שאין לנו מושג איזו מין שנה צפויה לנו. זאת אומרת, אף פעם איננו יודעים באמת, אבל איכשהו האיחולים יושבים על איזו הכרות קודמת עם ריטואל החיים.

אחרי כמעט שנתיים שהעולם מצפה שיחזירו לנו את החיים שהיו לנו, נראה שלאט לאט אנחנו מבינים שזה לא יקרה כל כך מהר, או יקרה בכלל. מה שבטוח זה שכדאי שנלמד לחגוג את אי הוודאות. לא את כאן ועכשיו, לא אכול ושתה כי מחר נמות. פשוט לתרגל חיים בצל הלא נודע.

נראה שבעידן בו אלגוריתמים מנחשים אותנו מעצמם, קשה לקבל את זה שלטבע חוקים משלו, והוא לא למד תיכנות, ואפילו טובי המדענים יכולים רק לנסות להבין וללמוד ממה שהוא מזמן לפיתחם.

אז איך מתרגלים חיים באי וודאות? קודם כל לאט ובקור רוח. כמו שמאטים את המכונית באופן אינסטיקטיבי, כשלא ברור מה צופן העיקול הבא בכביש. וכמו בכביש, על מנת להגיע בביטחה ליעד, צריך את שיתוף הפעולה של קהילת הנהגים כולה על מנת להתנהל יחד במקום הפרוע והצפוף הזה.

אז מה זה אומר עבור מותג אופנה זעיר להתנהל בחוסר ודאות?

קודם כל לבנות תקציב זהיר שמבוסס על הנחות עבודה שמרניות: סגר נוסף, מצב רוח בינוני שמדכא את החשק הצרכני, בידודים חוזרים ונשנים שמחליפים את חדוות הספונטאניות בתכנונים מורכבים וכו. הסיכום של כל אלו יתן את השורה התחתונה של המכירות הצפויות.

החלק השני של התקציב יבחן את התזמון ועלויות הרכישה של המוצרים לצד פעולות השיווק הנדרשות כדי להכיר ללקוחות את הדגמים החדשים שנולדים מדי שבוע. ללוחות הזמנים להוסיף שבוע, חודש, עונה, לעלויות הרכש להוסיף בלת”מים ולקוות שלא יתממשו,  ואת פעולות השיווק לתמחר בכוכבית כי אין לדעת מתי פייסבוק יסגרו שוב את העמוד ובכמה גוגל יעלו את מחירי החשיפה אצלם.

החלק השלישי והחשוב ביותר הוא להסתכל על התקציב בעיניים פקוחות ולהבין שגם עם המספרים מתכנסים, הכל תאורטי, ולכל תוכנית צריך להציע שלוש חלופות גיבוי. גם אם יש בקושי אחת.

למשל: אם תכננו שהסוודרים שהזמנו לחורף ינחתו אצלנו באוקטובר, בהחלט יתכן שבדרך שוב יסגרו קווי ייצור בגלל עובדים חולים ומבודדים, והאוניה שצריכה לצאת חודש קודם תתעכב בשבועיים בגלל התור בנמל.
מהי תוכנית הגיבוי? להכין כמה דגמים מחומר סריגי חמים ונעים שירגיש כמו סוודר, ולקוות שהלקוחות ישמחו בהם כתחליף לדבר ההוא, לקוות שהחורף יתאפק עד לבוא האוניה, שעלויות השינוע שקפצו בדרמטיות יעצרו ולהתפלל ששער המטבע לא ישתגע. אבל בעיקר, להבין שכל זה הוא חלק ממציאות חדשה שתיאלץ את המותגים והלקוחות להתנהל בגמישות.

תוכניות הגיבוי, והצעדים שננקטים למפרע כמגננה מפני הלא נודע, לא ישנו את תחושת חוסר הוודאות, אבל בהחלט יכולים להרגיע את תחושת הכאוס המתלווה לה. אם נדע שעשינו את המיטב, שהשתמשנו באמצעים העומדים בפנינו על מנת להקטין את הסיכונים, לפחות נישן טוב בלילה.

אז בערב החג נפזר ברכות, נאחל איחולים, נקווה לשנה טובה ומכיוון שברור שאין לנו מושג איזו מין שנה צפויה לנו, אולי כדאי להתחיל אותה ברוגע, עם קצת יותר ספקנות ופחות דעות נחרצות.

שנה טובה, שנה של זרימה ושיפור יכולות הניווט בין העיקול הבא ללא נודע.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן