סיפורה של מכונה אחת נושנה, מקפל בחובו מציאות כלכלית, הסטוריה תעשייתית ומשקף את השינוי הערכי והאסטרטגי בעסקים ובפוליטיקה שהביאנו עד הלום.

לפני כשבועיים, לכדה את עינינו מודעה קטנה “מכונת לולאות למכירה ב 400 שח”. המשפט הקצרצר הזה הלהיט את דימיונה של שותפתי המופלאה, דליה קפוזה, המנצחת על העיצוב. “תקשיבי, אם המכונה עובדת זו מתנה! היא יכולה לחסוך לנו הרבה זמן בפיתוח הדגמים. אני מצלצלת!”

לטלפון ענה בחור בקול נכאים “כן, זה המחיר. מצחיק נכון? אני פשוט חייב לפנות את המחסן עד סוף השבוע. המכונה הזו שווה 12,000 שח. כל מה שצריך זה כיוון קל והיא תעבוד. את התשלום תעבירו בביט לטובת זה וזה”.

זה וזה הוא לא אחר מיצרן אופנה לשעבר, שהכרנו היטב מגלגולנו הקודם בקסטרו. עשרות שנים טיפח עסק מקומי לתפארת, פתח חנויות ובעקבות הגלובליזציה נאלץ לשנות את פעילותו. נחמץ הלב.

בו ביום, נסענו להעמיס את הרכוש החדש. מאובקת, חצי מפורקת ובחובה קורי עכביש דור שלישי. בספקנות גדולה צלצלנו לטכנאי מכונות מדופלם. “של איזו פירמה המכונה? אפורה או חומה?” שאל והנחה אותנו לרכוש כמה סכינים, קצת שמן והרבה אופטימיות.. “PFAAF, אפורה”, ענינו. “מצוין!” אמר.

בשבוע לאחר מכן הגיע יפים רופא המכונות לביקור בית. העיף מבט, סובב את המנואלה, האיר עם פנס והכריז “היא תעבוד!” יפים כך מסתבר הוא טכנאי מכונות התפירה היחיד בארץ בעל דיפלומה מהטכניון. ככה זה במדינה בה ייצור טקסטיל הוא מקצוע פאסה ומכונות תפירה הן סתם ברזלים שאין בהם צורך.

מכונת הלולאות האפורה שלנו, הסתבר, היא בת 80 שנה. “יש לכן מזל” אמר יפים. כשייצרו את המכונות האלו האמינו שיש לייצר מכונות שיעבדו לנצח. ואז הבינו שאם הן לא יתקלקלו לא יהיה צורך להחליף אותן. ואם אין צורך להחליף, איך יצמחו המכירות? והרווחים? התובנה העסקית הזו הביאה את חברת PFAFF הגרמנית לעבור לייצור מכונות חומות. זולות יותר בקניה, ואורך חיים קצר. וכשאלו מתקלקלות, אין דרך לתקן.

השימחה בהפחת חיים מחודשים במכונת לולאות בת 80 הביאה איתה כמה מחשבות עגומות. המודל העסקי שבסיסו ראייה קיצרת טווח, אינו ייחודי לחברה הגרמנית המצויינת הזו. התפיסה הזו של רווח קטן עכשיו על חשבון אמינות ואיכות הפכה לאסטרטגיה המקובלת של חיינו. אין דרך אחרת להסביר את הכאוס הפוליטי שאנו נגררים אליו בחוסר אונים אזרחי. כיוון שהרווח וההישגים המיידיים הפכו לחזות הכל, לאף גוף, חברה או מפלגה, אין את הרצון או אורך הרוח להתנהל מתוך ראיה לטווח ארוך.

אם כדי לגזור קופון אפשר למכור כמה חלומות עטופים בנתונים שמנותקים מהמציאות, אז למה לא? כל עוד יש מי שמוכן לקנות ולשלם? הטרנד הלוהט הזה של הבטחות עכשיו וקיומן אם בכלל, הגדיר מחדש מהי הצלחה. וכולם רוצים להצליח, גם אם המחיר הוא ליצור סט אלטרנטיבי של ערכים, אמיתות ונתונים. כשהאמת אינה נחרצת והעובדות שוות משקל לכזבים, אז מה שווים הערכים?

בראש השנה הזה, ניכפה עלינו סגר בגלל אוסף של פוליטיקאים שהבטיחו בלי שום כוונה לקיים, בגלל ממשלה שעסוקה בבחירות מיומה הראשון ולכן לא מסוגלת לבנות תוכנית פעולה ארוכת טווח, שתראה לא רק את הרווח הקטן המיידי אלא תטווה דרך לשנים רבות.

בראש השנה הזה, צריך לאחל למדינת ישראל שתהיה איכותית ואמינה ותאריך ימים לפחות כמו מכונת הלולאות שלנו, וכיהיה צורך בטיפול או תיקון, שיקום לה מכונאי מדופלם כמו יפים, שידע לטפל בה במקצועיות וברגישות, להפיח בה תקוה וחיים ולגרום לכל חלקיה, המקוריים, המסורתיים והחלופיים לשרשר לולאות לתפארת.

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “נס ראש השנה

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן