השבוע, הכרתי לראשונה את ראש השבט שלי. זה שדעותי דומות לשלו, זה שמנסח עקרונות וערכים באופן מעורר הזדהות, זה שאילו היה לו דף פייסבוק, האלגוריתם הצוקרברגי  בטח היה מפגיש בינינו בפיד שוב ושוב רק כדי שארגיש צודקת, כי הנה, יש עוד מישהו שחושב כמוני. בדיוק כמו שהוא עושה לנו עם השבטים הפוליטיים שלנו.

בתיווכה של טלי גולדשטיין ומגזין דה מרקר, הכרתי השבוע את פרופסור ויליאם ריס. זה האיש, כך גיליתי, שטבע את המונח האניגמטי “טביעת רגל אקולוגית” שמנסה למדוד את היחס בין הצריכה האנושית לכמות משאבי הטבע הנדרשת כדי לספק אותה.
“טביעת הרגל האקולוגית” היא כמובן מונח מוכר וידוע זה מכבר לכל מי שעוסק בתחום הקיימות בכלל ובאופנה בת קיימא בפרט.

מרגע שהוגדר המדד הזה, הוא הפך לבאז וורד שנישא בפי כל. ארגונים ויחידים מיהרו לתרגם אותו לפעולות שהתמקדו במחזור, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, ועד לדיווח שנתי על הפחתת כמות הפחמן שנחסך בדרכים שונות.  בענף האופנה נוצר צונמי של סטרטאפים וחברות חדשניות שהצהירו כי הן מחויבות לקוד האקולוגי. שקיות ניילון הוחלפו באריזות נייר, אריזות פלסטיק נגרסו והפכו לבדים וחומרי גלם והטרנד הלוהט הוא להוקיע את חברות האופנה המהירה שמייצרות גלאם בשקל שהופך במהירות לספאם סביבתי. אלא שתרומתם של כל אלו לפתרון הבעיה היא מינורית. הבעיה הקריטית היא עודף השימוש במשאבי ייצור.

הבעיות התפעוליות שיצר הענף נובעות בראש וראשונה מהאסטרטגיה השיווקית והתפיסה הכלכלית המקובלת, לפיה חובתו של הארגון למקסם את פוטנציאל הרווח לטובת בעלי המניות.
בטקסטילית זה אומר שצריך למכור כמה שיותר מוצרים על מנת לצבור כמה שיותר רווחים. ואם הצרכן מעדיף לקנות מוצרים בהנחה, מחלקת השיווק של הארגון תדאג לספק לו על בסיס קבוע מוצרים מוזלים. ככל שהפער בין המחיר הנקוב למחיר המוזל גדול יותר, כך גם הפיתוי לרכוש יותר.
זוהי הדרך הכלכלית המקובלת לצבור עוד ועוד רווחים.

בצד התפעולי, המשמעות של מיקסום פוטנציאל הרווח, היא לדאוג לכך שלארגון יהיה מלאי גדול מספיק, על מנת לספק את הביקוש. המפתח הוא עלות המלאי. אלא שכמו שמלמדים בשיעור ראשון בכלכלה, ככל שאמצעי ייצור יכול להפיק יותר יחידות באותם משאבים, כך העלות של כל יחידה פוחתת.

בטקסטילית זה אומר שאם לייצר 1000 חולצות עולה X אבל ייצור של 1300 חולצות עולה כמעט אותו דבר כי מקבלים הנחת כמות במחיר, הרי שלמותג משתלם לייצר את הכמות הגדולה, ולזרוק 300 חולצות אם לא תימכרנה.
החשבון הקמעונאי המקובל מאפשר לרשתות למכור 1000 חולצות ברווח שיכסה על עלות הקניה של 1300 יפות שכאלו.

בין שלל הפתרונות שמציעה הגישה המקיימת, ולמרות ההתגייסות הנחרצת של הענף לטפל בבעיות הסביבתיות שהוא יוצר, לא נמצא אזכור אחד לפתרון הפשוט של הגבלת כמויות הייצור, מהטעם הפשוט שהוא נוגד את רוח הכלכלה החופשית שדיגלה הוא מיקסום הרווחים. רעיונות כאלו מוקעים מלכתחילה כקומוניסטים, סוציאליסטים והס מלהזכירם.

מסתבר שזה בדיוק מה שקרה לפרופסור ריס כשהוזמן להרצות ב 1992 בועידת האו”ם לסביבה וכדור הארץ בפני נציגי 170 ממשלות ואנשי עסקים. לאחר שהסביר מהי “טביעת הרגל האקולוגית”, כיצד היא מחושבת וממה היא מושפעת, הוא הציג את הפתרון המתבקש – ריסון הצמיחה באוכלוסיית העולם. הוא לא התייחס לענייני מוסר, חופש הפרט וערכי המשפחה, אלא לבעיה הסביבתית לה הוא מומחה ולפתרון הפשוט האפשרי.

ליתר דיוק, הוא טען שיש לאזן בין האוכלוסייה המערבית העשירה, זו שאוכלוסייתה מתכווצת אך היא צורכת בלי סוף ומשתמשת לצורך כך בחלק גדול מדי של משאבי טבע, לבין שאר העולם העני שמרבה ללדת, אך צורך מעט מדי ומשמש בעיקר כח עבודה יצרני וזול עבור החלק העשיר.

הימים היו טרום עידן הגלובליזציה, סין עדיין לא הייתה חברה בארגון הסחר העולמי ואפשר רק לתאר עד כמה הרעיון הזה החריד את באי הכנס ונשמע קומוניסטי, לא דמוקרטי ונוגד את רוח זכויות האדם. אבל כמדען היה בזה פתרון מיידי ופשוט שכל אזרח בכדור הארץ יכול ליישם.

גם רעיון הגבלת הייצור, או ליתר דיוק, הגבלת הייצור העודף, נוגד את עקרון הכלכלה החופשית ומיקסום הרווחים לטובת בעלי המניות. אבל הוא פתרון מיידי שמצוי בידי כל מותג וארגון. וזה שאופנת הקפיטליזם הקשוב שינתה את המנטרה למיקסום רווחים לטובת בעלי ענין (זאת אומרת צרכנים, עובדים, ספקים ובעלי מניות), לא הואילה הרבה.
הבעיה הייתה ונותרה התפיסה הכלכלית לפיה יש לשאוף למקסם, למקסם ולמקסם את היכולת להרוויח. כי הרי ברור שהשקל הנוסף גובה מכדור הארץ הרבה יותר מהשקל הראשון.

השבוע העלינו למכירה המוקדמת 2 דגמים של לבוש לבית, ארוזים בשקית מתנה מתוקה, במחיר הגון ביותר. על פי נסיון העבר ומדד ה PREORDER, כמות ההזמנות מפתה להגדיל את הייצור.
ההישג של צמיחה עקבית מדי שנה, תוך שמירה על רמת עודפים מינימלית של 5%, קצת מרסנת את החשק.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן