עולם הקיימות בוער, יד שניה זה הטרנד המהפכני החדש ופלטפורמות למכירת עודפים פורחות תחת ההבטחה שהן הפתרון לזיהום הסביבה שמייצר עולם האופנה. האם מדובר במודל עסקי פורץ דרך שיציל את ענף האופנה מהרס עצמי, או שמא במודל כלכלי תמוה שקיומו מסיט את תשומת הלב מהעיקר?

לאחרונה קיבלנו מספר פניות מלקוחות ותיקות שהציעו שנאסוף את הבגדים הישנים של CO.CO ונציע אותם למכירה חוזרת כיד שניה. רעיון מעניין וראוי לבחינה רצינית. חיפוש אחר מותגים שעושים זאת העלה מספר דוגמאות ובעיקר כתבות שתהו על ההיתכנות הכלכלית של הרעיון הזה.

קניה של בגדים יד שניה פופולרית בקרב המילניאליות ומונעת מכמה סיבות:
1. הרצון להימנע מרכישת מוצרים חדשים וההעדפה להפיח חיים חדשים במוצר שכבר גבה את ליטרת הזיהום הסביבתי הכרוך בייצורו.
2. הציפיה למחיר נמוך בהרבה מזה בו נמכר הבגד בעונתו
3. כמה מניעים רומנטיים שמתחילים ב”חבל לזרוק” ומסתיימים ביצירתיות נוסח “התיק הנהדר שעשיתי משמלת פראדה מלפני עשרים שנה”.

אלא שתפעול מערך מיחזור ומיחדוש הוא עסק מורכב ושונה לחלוטין מניהול מותג אופנה קונבנציונלי. ראשית מדובר במאמץ לוגיסטי עצום ועתיר עבודה של איסוף ושינוע המוצרים הישנים. לאחר מכן יש למיין אותם ידנית, לוודא שהם חפים מקרעים וכתמים, לשלוח את הטובים שבהם לכביסה וגיהוץ או ניקוי יבש, לקטלג ולאחסן אותם, ולצלם אותם מחדש במראם הנוכחי על מנת להציע אותם למכירה. המדקדקים (כמונו) ירצו גם לפרסם את מידות הפריט המדוייקות  על מנת להקל על הרכישה ולהימנע מהחזרות.

המגוון המוגבל, המחירים הנמוכים, עלויות השילוח והשיווק, שרות הלקוחות ולבסוף ההחזרות – לא משאירים הרבה ספק – ההפסד מובטח.

מותג שהשיק קטגוריית מיחדוש ומעיד כי אכן התחום מאתגר תפעולית ופיננסית, הוא AILEEN FISHER  . לצד הבגדים המשומשים בקטגוריית RENEW המותג מוכר יצירות אומנות ואביזרים העשויים מהמוצרים הפגומים. מסתבר שלא כל מה שעובד ביד ראשונה, עובד גם לאחר מכן. לדוגמא, דגם מכנסיים שהוא נכס צאן ברזל של המותג,  אינו זוכה לביקוש כלל במהדורה המשומשת שלו. ואם לא די בכך, ב EBAY לבדה ניתן למצוא למעלה מ 100,000 תוצאות של מוצרי איילין פישר הנמכרים במנעד מחירים בין 650$ למעיל אלפקה ועד לגופיה ב 2$.
התחרות מצד המוכרים העצמאיים אם כן, לא מקילה על המותג  ויוצרת קושי נוסף.

פלטפורמות המכירה המצליחות של יד שניה הן אלו המתמקדות במוצרי יוקרה וריבוי מותגים. מרווח המחירים שם מאפשר לכסות את העלויות הגבוהות של התחזוקה, THE REALREAL לדוגמא. הסטרטאפ הזה כבר עשה דרכו לוול סטריט ועורר את התאבון של מיזמים דומים.
אלא שמותגי היוקרה הם בבחינת רעש לבן שכן תרומתם לזיהום הסביבה זניחה בהשוואה לרשתות האופנה המהירה.

פלטפורמות מכירת יד שניה האפקטיביות עבור המזיקים הגדולים, קרי רשתות הענק, הן אלו שמאפשרות לצרכניות למכור זו לזו את תכולת הארון שלהן כמו POSHMARK האמריקאית או אתר ישראלי חדש בשם CHUMBANI .
אם רמת הבטחון והיעילות באתרי האופנה האלו יהיו כמו במרקטפלייס הכי מפורסם EBAY, אזי יש סיכוי שחלק מהעודפים יזכו לחיים חדשים. עד כמה ניתן יהיה לצלוח את האתגר באופן כלכלי? זו כבר שאלה אחרת.

שנת הקורונה חשפה ביתר שאת את הבעיות שיצרו הרגלי הקניה של העידן הקפיטליסטי הקודם, זה שהתבסס על חופש הצריכה כאן ועכשיו מתוך מבחר אין סופי במחירי כלום.
כל עוד התנהלו החיים כהרגלם, רשתות האופנה הצליחו לנהל את עסקיהן בהתאם לאינרציה המוכרת: צפי המכירות, שהוביל לכך וכך הזמנות, שנשלחו חודשים רבים מראש לייצור מעבר לים. המציאות החדשה והחנויות הסגורות הותירו את הרשתות עם עודפי ביגוד אדירים.

 H&M סיימה את שנת 2019 עם 4 מיליארד דולר מלאי, שמייצגים בערך 400 מיליון בגדים. מענין כמה פריטים נשארו לה מ 2020? זארה לבדה מייצרת כ 850 מיליון פריטים בשנה, פריימרק מחזיקה בחנות ממוצעת מלאי בשווי 350 מיליון פאונד שבמחירים שלה זה בטח מעיד על מספר דומה של מוצרים, וכך הלאה. ניתן להעריך שכ-30 אחוז מהפריטים המיוצרים נותרים כמלאי שלא נמכר.

את המלאי הזה שנותר, חדש מהניילון, יתקשו המותגים לממש וחלקו בוודאי יגיע לפלטפורמות הוינטג’. אבל כשזה יקרה, מי תקנה חולצה משומשת כחדשה כשלידה מוצגת חולצה חדשה במחיר משומשת?

את בעיית העודפים והזיהום הסביבתי שיצרה תעשיית האופנה אי אפשר יהיה להעלים באמצעות פלטפורמות מגניבות או פתרונות מיחזור, טובים ככל שיהיו. הנתונים מלמדים שעד כה הם פתרו 15% מהבעיה. 85% מהעודפים עדיין נטמנים באדמה.
פתרון אמיתי יבוא משינוי מוחלט של התפיסות התפעוליות והשיווקיות שהונהגו בענף בשלושים שנות גלובליזציה עליזות. פתרון שיציע פשוט, איך לייצר פחות. הרבה הרבה פחות.

חדש בחנותלחנות

4 תגובות על “החיים השניים של הבגדים

  1. יעל ארבל אומר:

    האם קיימת אפשרות שבמסגרת הבלוג
    נציע בגדים שלנו להחלפה/מכירה בין המנויות???

  2. חגית אומר:

    התשובה כמו תמיד, לצרוך פחות, איכותי ומקומי. מבחינתי זה החיבור שלי ל-CO.CO

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן