ג’יין אוסטן היתה סופרת אנגליה שנונה שכתבה על חיי עלמות צעירות בנות מעמד האצולה הזעירה, שרקמו את דרכן לנישואין שיבטיחו את עתידן. הגיבורות והסובבים אותן לא עבדו חלילה, או למדו, אלא התכוננו או התאוששו מנשפים, יצאו לטיולי התאווררות בטבע ובעיקר הסבו בטרקלין לכוס תה ופיסת רכילות תוך שהן מאמנות את אצבעותיהן ברקמה לשיפור המוטוריקה העדינה.
אביה של אוסטן היה בן למשפחת סוחרים שפילסה את דרכה אל תחתית הצמרת הבריטית כשהתעשרה מעסקי הצמר, אך העדיף את עסקי הדת על פני גזיזת כבשים והיה לכומר קהילתי.

הריקמה היתה מלאכת הפנאי המקובלת אז, ודרכן של הנערות להפגין תבונת כפיים וטעם טוב. מאז עברה אומנות הריקמה הידנית למכונות ריקמה תעשייתיות ונשים צעירות גילו כי ניתן לחשק בחור ראוי גם בלי מחטים וסיכות, ראו מקרה משפחת בריג’רטון.  אך בין אם ביד ובין אם במכונה, הריקמה לא איבדה מאז ועד היום את החן האותנטי והנופך הרומנטי בוהמייני.

Débora Cross, Hillary Fayle.

אז לאלו מכן שמכירות את נבכי הרקמה מרחוק ורוצות לדעת קצת יותר, להלן פירוט קטן על עולם ומלואו.
הרקמה היא מלאכת היד העתיקה בעולם, באמצעותה יוצרים קישוט על בד בעזרת שזירת חוט במחט. אופן הקישוט תלוי בסוג התפר, תך בעברית מקצועית, מיקומו, גודלו, מתיחתו ומטרתו. קיימים למעלה מ400 סוגי תכים והנפוצים ביניהם הם תך פשוט, תך שרשרת, תך מכונה, תך צלב (איקס), תך מילוי ותך שיניים.

הרקמה דורשת מיומנות טכנית, סבלנות ותפיסה אסטטית. הבדים הנפוצים עליהם רוקמים הם משי, כותנה, פשתן וצמר.
מגוון סוגי הרקמה רבים ושונים. לעתים ניתן למצוא רקמות בהן משולבים חומרים נוספים כמו חרוזים, פנינים, פייטים, רצועות מתכת, נוצות ועוד. בבתי האופנה הגדולים לדוגמא, מקשטים פריטי לבוש שלמים ברקמות משובחות שמעוטרות בשלל תוספות.

בעבר הרחוק ועד לא מזמן, עבודת הרקמה עברה מאם לבת כאשר נערות החלו ללמוד לרקום כבר בגיל צעיר. עובדה מפתיעה ופחות מוכרת היא שלמרות שמלאכת הרקמה היא עדינה, כמונו הנשים, גם גברים עסקו בה.
בישראל, לאחר קום המדינה, הוקמה חברת “משכית” שסיפקה תעסוקה בין היתר דרך הרקמה, לעולים החדשים שהגיעו, ובכך יצרוה כור היתוך של אותנטיות ישראלית שנוצרה מהשילוב של כל הטכניקות המסורתיות של תבונת הכפיים שהביאו איתם העולים מכל קצוות תבל. ההבדל העיקרי בין רקמה לעבודות מחט אחרות הוא באפשרות לדמות אותה לציור. כיום, הרקמה משמשת אותנו לעיטור משטחים שונים, לא רק בדים ולא רק פרטי לבוש. ניתן למצוא אמנים רבים שמשלבים רקמות בציורים, צילומים ועוד.

בין אם את ג’יין אוסטן בהוויה או יותר דפני ברידג’רטון, אף פעם לא יזיק לדעת לרקום.
מכיוון שכיום אינך זקוקה לנישואין על מנת לפלס את דרכך או כדי לשמר את מעמדך החברתי, ומחקרים הוכיחו שאין שום קשר בין מיומנויות הריקמה שלך לכשרונותייך האחרים, תוכלי להתמסר ללימוד המלאכה כתחביב ובנחת.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן