סריגת תחרה במסרגה אחת היא צורת הסריגה העתיקה ביותר. היא התחילה כקשירת חוטים ליצירת רשתות דייגים והתפתחה משם לסריגה בחוטים דקיקים מאוד שיצרו דוגמאות מחוררות שחוזרות על עצמן. התחרות הסרוגות במסרגה אחת היו מורכבות ויקרות מאוד עד שהפכו לכסף עובר לסוחר.

מלאכת היד הזו צברה פופולאריות גדולה בעידן הויקטוריאני, בהשפעת מלכת אנגליה, ויקטוריה, שגילתה חיבה מיוחדת לאותו טקסטיל ענוג ומחורר, ובמיוחד למה שקרוי בעגה סבתאית “שאל”, אותו רדיד ספרותי הנכרך סביב הכתפיים. ב 1846 היא רכשה צעיפי תחרה כאלו כמתנה לנשות האצולה האנגלית, כדי לעודד את הנשים האיריות שהתפרנסו מיצירתם בשנות הרעב הגדול באירלנד.

בשנת 1897 העניקה המלכה רדיד מחורר שכזה לגברת הארייט טובמן, אקטיביסטית ופעילה בתנועה לביטול העבדות באמריקה, שהשתתפה במבצעי הצלה והצליחה לשחרר עשרות אנשים מעבדות כפויה. צילום השאל המפורסם התפרסם בעיתונות ומשם עבר למגזיני הנשים שעסקו כמובן בסיוע לקוראות כיצד להפוך לנשים טובות יותר על ידי לימודן את מלאכת המחשבת של הסריגה.

סריגת התחרה החלה בחוטים דקיקים ביותר והחירור שיצרו הדוגמאות השונות איפשרו ליצור צעיף בד כה דקיק עד שניתן היה להעבירו כולו דרך טבעת. עם השנים השתנו האופנות, החורים גדלו, החוטים התעבו ובשנות השישים לא הייתה נערה (או נער) שדילגה על המודה ההיפית שהתאפיינה באפודות ריבועי קרושה.

אם בעבר מלאכת הסריגה היתה תחליף כלכלי זול בעיקר לצעיפים והסוודרים הסרוגים שיוצרו באופן תעשייתי, הרי שמהר מאוד מעבר הייצור לסין בעקבות הגלובליזציה הביא עמו הוזלה דרמאטית במחירי הייצור וסריגים בעבודת יד נותרו כתחביב בלבד.  

אולם גם אם מלאכת היד נותרה ללא דורש, עדיין לא נס ליחה של הרומנטיקה והאהבה למראה הוינטג’ הזה חוזר שוב ושוב, בכל עונה בפרשנות אחרת.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן