מדד השכר הממוצע משקף את מצבה הכלכלי של החברה כולה, ולפיו מצבנו לא רע בכלל.  משבר הקורונה דווקא גרם לעלייה חדה בשכר הממוצע במשק, האם זה אומר שמצבנו נפלא? אם כך, מדוע ביקשו במשרד האוצר להקפיא אותו?

הכלכלה כפי שאנו מכירים אותה היום מספקת מדדים שונים שמטרתם להציג באופן אובייקטיבי ומלומד את המצב לאשורו. אחד מהמדדים החשובים הללו הוא השכר הממוצע במשק. המדד הזה משקף את כלל העובדים, בהנחה שהם מתפרשים על פני ענפי תעסוקה שונים, מתפרנסים משלל מקצועות והכנסתם נעה בין שכר מינימום לשכר דמיוני.

גל האבטלה של 2020 הותיר מעל 27%  מהאוכלוסייה העובדת ללא פרנסה. מכיוון שמרבית העובדים שנאלצו להיפרד ממקום העבודה או לצאת לחל”ת היו כמובן עובדים בשכר נמוך, הרי שבבת אחת קפץ השכר הממוצע במשק באופן מלאכותי. בימים כתיקונם בטח היו מגיבים לזה כמו שמגיבים כל שנה לגבי מבחני פיז”ה שבודקים את מצבנו העולמי בתחום החינוך: בניכוי העניים והמובטלים, מצבנו מצוין.

אלא שבניגוד למבחני פיז”ה שיש להם בעיקר השלכות לטווח ארוך ועלבון מיידי לגניוס היהודי, מדד השכר הממוצע משפיע בטווח הקצר מאוד וגורר עלויות מיידיות שאי אפשר לפטור אותן כלאחר יד בטיעון של גיוון תרבותי וזכות הציבור לא לדעת.

למדד השכר הממוצע השפעה על שכר המינימום שצמוד אליו, קצבאות הנכות מוצמדות אליו, ההפרשות לפנסיה ועוד כהינה תשלומים, ולכן אפשר להבין את משרד האוצר שמקדם את הקפאת המדד הזה שעלה באופן מלאכותי, על מנת להימנע ממצב של צונאמי עליה בהוצאות הציבוריות.

העניין הוא שהמצב הזה חושף את העיוות המתמשך שיצר הקפיטליזם והמדדים השונים שגובשו על מנת לתמוך בו ולהבטיח לכאורה שאף לא יישאר מאחור.
לא רק שבזמן משבר העובדים החלשים מאבדים את פרנסתם, הנה באוצר גם ממהרים להבטיח שלא יעלה שכר המינימום כתוצאה מזה שהם פוטרו, וכך גם הקצבאות שיקבלו.

שכר המינימום הוא מושג שמרבים לעשות בו שימוש צדקני והוא נתפס כאיזו הבטחה לרמת חיים וקיום מינימלי בכבוד. ידוע לכל שאין זה כך. הוא לא מספיק כלל, ולמעשה נועד בעיקר לכבס את המצפון הלאומי. שכר המינימום הנהוג במדינות המערב הנאורות בעיקר דחק את התעשיות עתירות עבודת הכפיים למחוזות צדקנים פחות וחזיריים יותר, והחליף את פועלי הייצור המאוגדים ולבושים כחול בשליחי מזון לבושים טורקיז ונטולי זכויות.

שכר המינימום הוא חסר משמעות כשנמנעים מלדבר על שכר המקסימום שעומד כנגדו.  בהנחה שלכל ארגון, כמו לכל מדינה, יש משאבים מוגבלים, הרי שברור שכל דבר בא על חשבון דבר אחר. הקפאת מדד השכר הממוצע במשק היא דוגמא מצוינת איך שכר הבכירים בא על חשבון עובדי שכר המינימום.

צריך לקוות שהעולם יצא מהמשבר הזה מעט מלומד יותר, מכיל יותר ועם הרבה יותר רצון לתקן את מה שאפשר. אי השוויון המתרחב הוא בהחלט מהפרמטרים שצריך לתקן. לא רק בשביל החלכאים והנדכאים, אלא בעיקר בשביל כל אותם ששפר עליהם גורלם והם רוצים להמשיך ולהנות מחייהם המשופרים.

אין צורך לחזור על הפיאסקו הקומוניסטי, או לצלול לזרועותיה הסוציאליסטיות של אלכסנדריה אוקסיו קורטז. כל מה שצריך זה לתקן את השיטה הקפיטליסטית ולהתאים אותה לעת החדשה. הן בערכים והן במעשים. ואם לא השתכנעתם עד עכשיו אולי מריאנה מצוקאטו תפקח את עיניכם.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן